G4 Monografiaväitöskirja
Ryhmämuotoisessa soitonopetuksessa ja -oppimisessa rakentuva vuorovaikutus ja ryhmän merkitys : tapaustutkimus luokanopettajien aikuiskoulutuksen kontekstissa (2024)
Interaction and the importance of the group in group-based piano teaching and learning : a case study in the context of adult education for classroom teachers
Rauhala, R. (2024). Ryhmämuotoisessa soitonopetuksessa ja -oppimisessa rakentuva vuorovaikutus ja ryhmän merkitys : tapaustutkimus luokanopettajien aikuiskoulutuksen kontekstissa [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU dissertations, 759. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9960-5
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Rauhala, Riitta
eISBN: 978-951-39-9960-5
Lehti tai sarja: JYU dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2024
Sarjan numero: 759
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (200 sivua, 3 numeroimatonta sivua)
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9960-5
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Tämä tapaustutkimus sijoittuu kasvatustieteen ja musiikkikasvatuksen rajapinnalle. Sen kohteena on ryhmämuotoisessa soitonopetuksessa ja -oppimisessa rakentuva vuorovaikutus ja kontekstina Luokanopettajien aikuiskoulutus. Tutkimuskohdetta määrittävät sekä luokanopettajakoulutuksen että soitonopetuksen kulttuurit ja perinteet. Lisäksi se, että kyse on ryhmämuotoisesta opetuksesta ja aikuisopiskelijoista, antaa sille oman leimansa. Haluan tutkimuksen avulla lisätä ymmärrystä soiton oppimisesta ryhmässä ja samalla saavuttaa tietoa keinoista, joilla ryhmässä tapahtuvan vuorovaikutuksen mahdollisuuksia voidaan entistä tietoisemmin hyödyntää opetuksen voimavarana erilaisissa ryhmäoppimisen konteksteissa. Tavoitteenani on saada näkyviin ryhmämuotoisen soitonopetuksen luonnetta, mahdollisuuksia ja haasteita sekä ymmärtää ilmiön perusdynamiikkaa. Kyseessä ei ole toiminta- tai kehittämistutkimus, mutta tutkimus luo pohjaa ryhmämuotoisen soitonopetuksen pedagogiikan kehittämiselle. Teoreettinen viitekehys rakentuu sosiokonstruktivistisen tiedonkäsityksen ja sosiokulttuurisen oppimisnäkemyksen varaan. Ryhmämuotoista oppimistilannetta tar-kastelin resurssien ekologiana. Lisäksi tarkastelin vuorovaikutuksen funktioita ja sii-nä esiintyviä positiointeja ja identiteettineuvotteluja. Kun tutkimus liikkuu musiikki-kasvatuksen alueella, otin teoriataustassa huomioon myös musiikkikasvatusta ohjaavat paradigmat ja soitonopetuksen kehityskulkuja. Tutkimuksen aineisto koostuu videoiduista opetustilanteista (9 tuntia) ja niihin liittyvistä stimulated recall-haastatteluista (4 kpl.). Aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysia ja vuorovaikutustutkimuksen työkaluja käyttäen. Pienen osan analyysista olen toteuttanut kvantitatiivisella vuorovaikutusanalyysilla. Päätuloksina voidaan todeta, että opiskelijalle tarjoutuu ryhmäopetuksessa rikas ja monipuolinen mahdollisuuksien valikoima, resurssien ekologia. Erityisesti musiikin osuus ja monipuolisuus ryhmän vuorovaikutuksessa näkyi aineistossa. Tulokset kertoivat myös ryhmän sosioemotionaalisen ilmapiirin tärkeydestä. Opettajan ja opiskelijoiden välisessä vuorovaikutuksessa oli havaittavissa neuvotteluja positioista ja niihin liittyviä jännitteitä. Lisäksi tuloksista voidaan päätellä, että ryhmämuotoinen soitonopetus sopii luontevasti luokanopettajakoulutuksen opintoihin. Kokemukset ryhmässä musisoinnista ja vertaisoppimisesta ovat hyödyllisiä luokanopettajan työn kannalta.
YSO-asiasanat: luokanopettajat; opettajankoulutus; aikuiskoulutus; musiikkikasvatus; soittaminen; ryhmäopetus; oppiminen; sosiokulttuuriset tekijät; vuorovaikutus; väitöskirjat
Vapaat asiasanat: sociocultural learning; sociocultural discourse analysis; ecology of resources
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2024