A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
The role of the home in children’s critical reading skills development (2024)


Paakkari, L., Ruotsalainen, J., Lahti, H., Kulmala, M., Kendeou, P., Raittila, T.-L., Manu, M., Salminen, J., & Torppa, M. (2024). The role of the home in children’s critical reading skills development. Humanities and Social Sciences Communications, 11, Article 326. https://doi.org/10.1057/s41599-024-02843-7

Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatPaakkari, Leena; Ruotsalainen, Jenni; Lahti, Henri; Kulmala, Markus; Kendeou, Panayiota; Raittila, Tiia-Liina; Manu, Mari; Salminen, Jenni; Torppa, Minna

Lehti tai sarjaHumanities and Social Sciences Communications

eISSN2662-9992

Julkaisuvuosi2024

Ilmestymispäivä28.02.2024

Volyymi11

Artikkelinumero326

KustantajaNature Publishing Group

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1057/s41599-024-02843-7

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94004


Tiivistelmä

This study aimed to identify the specific home environment factors that were judged to support or hinder the development of children’s critical reading skills. Using a Delphi method, 32 experts in Finland listed a set of home-related factors that can either hinder or support the development of children’s critical reading skills. The experts then evaluated and ranked the factors according to their perceived importance. A large set of home-related factors was produced. Out of these, we identified 13 supportive and nine hindering factors. The factors highlighted the importance of having a space for the child to be heard and involved in family discussions, having a space for differing viewpoints and critical thinking, parental competencies to support critical reading skills, and positive parental attitudes towards schooling and learning. The findings can be used for measurement and intervention development purposes.


YSO-asiasanatkotivanhemmatlapset (ikäryhmät)lapset (perheenjäsenet)lukutaitolukeminen

Vapaat asiasanatdevelopment studies; education


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2024

Alustava JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-02-07 klo 23:06