A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
The role of the home in children’s critical reading skills development (2024)
Paakkari, L., Ruotsalainen, J., Lahti, H., Kulmala, M., Kendeou, P., Raittila, T.-L., Manu, M., Salminen, J., & Torppa, M. (2024). The role of the home in children’s critical reading skills development. Humanities and Social Sciences Communications, 11, Article 326. https://doi.org/10.1057/s41599-024-02843-7
Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Paakkari, Leena; Ruotsalainen, Jenni; Lahti, Henri; Kulmala, Markus; Kendeou, Panayiota; Raittila, Tiia-Liina; Manu, Mari; Salminen, Jenni; Torppa, Minna
Lehti tai sarja: Humanities and Social Sciences Communications
eISSN: 2662-9992
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 28.02.2024
Volyymi: 11
Artikkelinumero: 326
Kustantaja: Nature Publishing Group
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1057/s41599-024-02843-7
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94004
Tiivistelmä
This study aimed to identify the specific home environment factors that were judged to support or hinder the development of children’s critical reading skills. Using a Delphi method, 32 experts in Finland listed a set of home-related factors that can either hinder or support the development of children’s critical reading skills. The experts then evaluated and ranked the factors according to their perceived importance. A large set of home-related factors was produced. Out of these, we identified 13 supportive and nine hindering factors. The factors highlighted the importance of having a space for the child to be heard and involved in family discussions, having a space for differing viewpoints and critical thinking, parental competencies to support critical reading skills, and positive parental attitudes towards schooling and learning. The findings can be used for measurement and intervention development purposes.
YSO-asiasanat: koti; vanhemmat; lapset (ikäryhmät); lapset (perheenjäsenet); lukutaito; lukeminen
Vapaat asiasanat: development studies; education
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Teknologisia ja sosiaalisia innovaatioita kriittisen lukemisen tukemiseen internetin aikakaudella
- Torppa, Minna
- Suomen Akatemia
- Teknologisia ja sosiaalisia innovaatioita kriittisen lukemisen tukemiseen internetin aikakaudella (CRITICAL)
- Torppa, Minna
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 1
- Terveyskasvatus (Liikuntatieteellinen tiedekunta LTK, SPORT) TER
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Varhaiskasvatus (Kasvatustieteiden laitos KASLA) (Opettajankoulutuslaitos OKL) VKT
- Kasvatuspsykologia (Opettajankoulutuslaitos OKL)
- Resurssiviisausyhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Wisdom