A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Connecting chronotopes and language ideologies : Educator views on migrants’ majority language use in vocational education (2024)
Puranen, P. (2024). Connecting chronotopes and language ideologies : Educator views on migrants’ majority language use in vocational education. Linguistics and Education, 80, Article 101286. https://doi.org/10.1016/j.linged.2024.101286
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Puranen, Pauliina
Lehti tai sarja: Linguistics and Education
ISSN: 0898-5898
eISSN: 1873-1864
Julkaisuvuosi: 2024
Volyymi: 80
Artikkelinumero: 101286
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.linged.2024.101286
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93903
Tiivistelmä
This study explores the role of language and migrant students’ language use in the interplay of chronotopes (Bakhtin 1981) and language ideologies (Blommaert 1999) in vocational education and training (VET) in Finland. The study scrutinises how 16 educators imagined and situated migrant students’ language use and constructed values for the majority language and migrant students’ other languages. Data were gathered team-ethnographically in a VET institute. Critical sociolinguistic analysis showed that language use was spatiotemporally located in present education and present and future blue-collar worksites. In these timespaces, the majority language was valorised and viewed as a tool for graduating from VET and performing blue-collar work tasks. The findings indicate that migrant students’ imagined language use rarely extends beyond their VET education or worksites, and that their diverse language resources should thus be better considered and valued in VET.
YSO-asiasanat: kieli ja kielet; kielenkäyttö; suomen kieli; toinen kieli; suomi toisena kielenä; kronotoopit; ammatillinen koulutus
Vapaat asiasanat: language ideology; chronotope; vocational education and training; Finnish as a second language
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Työelämässä tarvittavien toisen kielen resurssien rakentuminen
- Suni, Minna
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 2