A1 Journal article (refereed)
Arvioinnin epävarmuus ja sen vaikutukset arvioinnin laatuun suomen kielen puhumisen taidon testiarvioinnissa (2023)
Honko, M., & Neittaanmäki, R. (2023). Arvioinnin epävarmuus ja sen vaikutukset arvioinnin laatuun suomen kielen puhumisen taidon testiarvioinnissa. Puhe ja kieli, 43(4), 171-194. https://doi.org/10.23997/pk.144389
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Honko, Mari; Neittaanmäki, Reeta
Journal or series: Puhe ja kieli
ISSN: 1458-3410
eISSN: 2342-7213
Publication year: 2023
Publication date: 31/12/2023
Volume: 43
Issue number: 4
Pages range: 171-194
Publisher: Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
DOI: https://doi.org/10.23997/pk.144389
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94166
Abstract
Tutkimuksessa tarkastellaan koulutettujen kielitaidon arvioijien arviointivarmuutta ja sen vaikutusta arvioinnin laatuun aikuisten suomenoppijoiden puhumisen taidon testiarvioinnissa. Aineisto koostuu 12 059 tehtäväkohtaisesta puhumisen taitotasoarviosta ja arvioinnin aikana tehdyistä muistiinpanoista sekä kyselytiedosta. Analyysimetodeina käytetään laadullista sisällönanalyysia ja sisällön erittelyä sekä tilastollisia menetelmiä. Tulosten perusteella arvioijat olivat pääsääntöisesti varmoja antamistaan puhumisen taitotasoarvioista mutta jäivät silti ainakin satunnaisesti epävarmaksi arvioistaan. Kun epävarmuutta esiintyi, se kohdistui tyypillisesti tietyn suorittajan tehtäväkokonaisuudessa vain yhteen tehtäväkohtaiseen arvioon. Arvioijat nimesivät epävarmuudelle useita syitä. Arviointikokemuksen pituus vuosina ei ollut yhteydessä arviointivarmuuteen. Epävarmuuden määrä vaihteli arvioinnin eri vaiheissa siten, että epävarmuus oli suurinta arvioinnin alussa ja lisääntyi myös toisen arvioijan aiemmin arvioitujen suoritusten saapuessa kaksoisarviointiin. Epävarmuuden kohdentuminen oli pitkälti yksilöllistä, sillä kaksoisarvioiduissa suorituksissa arvioijien epävarmuus kohdistui pääosin eri puhujien suorituksiin. Koettu epävarmuus ei vaikuttanut arvioinnin laatuun eli sen johdonmukaisuuteen tai ankaruuteen/lempeyteen. Arvioinnin laatutekijöistä ja riittävästä arviointivarmuudesta huolehtiminen on kuitenkin tärkeää, jotta epävarmuus ei kuormita arvioijia liikaa ja jotta arvioinnin luotettavuus säilyy.
Keywords: Finnish as a second language; language examinations; adult language proficiency test; oral language skills; evaluation; tests; evaluators; uncertainty; quality
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
VIRTA submission year: 2024
Preliminary JUFO rating: 2
- Applied language studies (Centre for Applied Language Studies SOLKI)
- Multiliteracies for social participation and in learning across the life span (University of Jyväskylä JYU) MultiLEAP; 2021-2026. Formerly RECLAS
- School of Wellbeing (University of Jyväskylä JYU) JYU.Well
- Accounting (School of Business and Economics JSBE) YLA
- National Certificates of Language Proficiency (Centre for Applied Language Studies SOLKI) YKI