A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Fyysinen aktiivisuus varhaiskasvatuksessa ja vapaa-ajalla 4–6-vuotiailla : tuloksia Piilo-tutkimuksesta (2024)
Physical activity during day-care and time out-of-care in 4–6-year-old : results from the JOYPAM study
Kulmala, J., Kukko, T., Hakonen, H., Mehtälä, A., Asunta, P., Sääkslahti, A., & Tammelin, T. (2024). Fyysinen aktiivisuus varhaiskasvatuksessa ja vapaa-ajalla 4–6-vuotiailla : tuloksia Piilo-tutkimuksesta. Liikunta ja tiede, 61(2), 83-90. https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2024/liikunta-tiede-lehti-2-2024-sivut-83-90-kulmala-ym..pdf
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kulmala, Janne; Kukko, Tuomas; Hakonen, Harto; Mehtälä, Anette; Asunta, Piritta; Sääkslahti, Arja; Tammelin, Tuija
Lehti tai sarja: Liikunta ja tiede
ISSN: 0358-7010
eISSN: 2737-0305
Julkaisuvuosi: 2024
Volyymi: 61
Lehden numero: 2
Artikkelin sivunumerot: 83-90
Kustantaja: Liikuntatieteellinen seura
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2024/liikunta-tiede-lehti-2-2024-sivut-83-90-kulmala-ym..pdf
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94344
Lisätietoja: Vertaisarvioidut tutkimusartikkelit
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata fyysisen aktiivisuuden jakautumista varhaiskasvatusaikana ja vapaa-aikana 4–6-vuotiailla varhaiskasvatukseen osallistuvilla lapsilla Suomessa. Tutkimus perustuu vuosina 2020–2021 Piilo-tutkimushankkeessa kerättyyn varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten aineistoon. Lasten (n = 777, tyttöjä 53 %) liikkumista mitattiin ranteessa pidettävällä liikemittarilla seitsemän vuorokauden ajan. Aineistosta tarkasteltiin eroja tyttöjen ja poikien, eri ikäisten sekä aktiivisten ja vähemmän aktiivisten lasten fyysisessä aktiivisuudessa varhaiskasvatuksen aikana ja vapaa-ajalla sekä arkena ja viikonloppuna. Lisäksi arvioitiin lasten fyysisen aktiivisuuden suositusten ja tavoitteiden saavuttamista. Lapset olivat fyysisesti aktiivisempia ja viettivät vähemmän aikaa paikoillaan varhaiskasvatuksessa ja arkena kuin vapaa-ajalla ja viikonloppuisin (p<0,001). Pojat ja vanhimmat lapset olivat aktiivisempia kuin tytöt ja nuorimmat lapset (p<0,001). Varhaiskasvatuksen aikana erot fyysisessä aktiivisuudessa ja paikallaanolossa tyttöjen ja poikien sekä nuorempien ja vanhempien lasten välillä olivat suurempia kuin vapaa-ajalla (p<0,01). Vähiten liikkuvien lasten varhaiskasvatuksen aikainen reipas ja raskas liikkuminen muodosti suuremman osan heidän koko päivän aikaisesta liikkumisesta kuin eniten liikkuvilla lapsilla (p<0,01). Liikkuva varhaiskasvatus -ohjelman tavoitteen, 2/3 päivittäisestä liikkumissuosituksesta varhaiskasvatuspäivän aikana, saavutti 62 prosenttia lapsista (tytöt 49 %, pojat 76 %, p<0,001). Varhaiskasvatus on lapselle liikkumisen kannalta merkittävä paikka. Varhaiskasvatus aktivoi enemmän poikia, vanhempia lapsia sekä vähiten liikkuvia lapsia muihin verrattuna. Suurin potentiaali aktiivisuuden lisäämiseen on kotiympäristössä vapaa-ajalla ja viikonloppuna sekä tytöillä varhaiskasvatusaikana.
YSO-asiasanat: lapset (ikäryhmät); esikouluikäiset; fyysinen aktiivisuus; liikunta; suositukset; varhaiskasvatus
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Pienten lasten liikunnan ilon, fyysisen aktiivisuuden ja motoristen taitojen seurantajärjestelmä PIILO -tutkimus- ja kehittämishanke
- Sääkslahti, Arja
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
OKM-raportointi: Kyllä
Alustava JUFO-taso: 1