A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Kestävyysulottuvuudet ja ekososiaalinen sivistys ohjauksen koulutuksen opetussuunnitelmissa (2024)
Sustainability dimensions and ecosocial Bildung in guidance and counselling education curricula


Peltola, S., Vihtari, K., & Foster, R. (2024). Kestävyysulottuvuudet ja ekososiaalinen sivistys ohjauksen koulutuksen opetussuunnitelmissa. Kasvatus, 55(2), 186-199. https://doi.org/10.33348/kvt.129781


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatPeltola, Sara; Vihtari, Kalle; Foster, Raisa

Lehti tai sarjaKasvatus

ISSN0022-927X

eISSN2737-0658

Julkaisuvuosi2024

Ilmestymispäivä15.04.2024

Volyymi55

Lehden numero2

Artikkelin sivunumerot186-199

KustantajaSuomen kasvatustieteellinen seura

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.33348/kvt.129781

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuusViivästetysti avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94381

LisätietojaArtikkeli avautuu journal.fi-palvelussa 12 kk ilmestymisen jälkeen.


Tiivistelmä

Ohjausalan ammattilaisia koulutetaan maassamme yliopistoissa ja ammatillisissa opettajakorkeakouluissa. Koulutukset antavat kelpoisuuden toimia opinto-ohjaajan tehtävissä eri kouluasteilla. Perusopetuksen ja toisen asteen opetussuunnitelmat nostavat ekososiaalisen sivistyksen ja kestävyysteemat kasvatuksen tavoitteiksi, minkä vuoksi myös opinto-ohjaajilla on oltava ymmärrys ekososiaalisesti kestävästä elämänorientaatiosta. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla, 1) miten taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen kestävyysulottuvuus ovat läsnä kahdeksan korkeakoulun ohjauksen koulutusohjelmien kirjoitettujen opetussuunnitelmien sisällöissä ja tavoitteissa sekä sitä, 2) näkyykö niiden painotuksissa ekososiaaliseen sivistyskäsitykseen liittyvä arvohierarkia. Kestävän kehityksen ajatuksesta poiketen ekososiaalinen sivistyskäsitys asettaa eri kestävyysulottuvuudet tiedeperustaiseen arvojärjestykseen siten, että ekologinen kestävyys on asetettava kaikkein tärkeimmäksi. Tutkimuksemme mukaan ekologinen kestävyys näkyy kuitenkin hyvin vähän ohjauskoulutusten opetussuunnitelmissa. Sen sijaan sosiaalinen kestävyys ilmenee suunnitelmissa vahvimmin, ja taloudellinen kestävyys on näkyvissä työelämän tarpeisiin vastaamisen näkökulmasta. Tarkastelemalla uudelleen nykyisten opetussuunnitelmien tavoitteita voitaisiin ohjauksen arvopohjaa avartaa huomioimaan ekososiaalisen sivistyskäsityksen mukainen kestävyysulottuvuuksien tärkeysjärjestys. Tämä voi tarjota tavan kehittää ohjausalan ammattilaisten osaamista vastaamaan paremmin aikamme ekososiaalisiin kriiseihin.


YSO-asiasanatopinto-ohjaajatkorkeakouluopetusopetussuunnitelmatkorkeakoulupedagogiikkakasvatustavoitteettaloudellinen kestävyyssosiaalinen kestävyysekologinen kestävyys

Vapaat asiasanatekososiaalinen sivistys; ohjausala


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2024

Alustava JUFO-taso2


Viimeisin päivitys 2024-11-10 klo 13:31