A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Socially Engaged Arts (SEA) Practices : Key Skills and Capabilities (2023)
Lehikoinen, K., & Siljamäki, E. (2023). Socially Engaged Arts (SEA) Practices : Key Skills and Capabilities. Research in Arts and Education, 2023(3), 7-26. https://doi.org/10.54916/rae.130211
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Lehikoinen, Kai; Siljamäki, Eeva
Lehti tai sarja: Research in Arts and Education
eISSN: 2670-2142
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 19.12.2023
Volyymi: 2023
Lehden numero: 3
Artikkelin sivunumerot: 7-26
Kustantaja: Aalto University, School of Arts, Design and Architecture, Department of Arts
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.54916/rae.130211
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94435
Tiivistelmä
Socially engaged arts (SEA) have evolved in multiple directions, creating new competence needs for practitioners. This article investigates SEA as a professional practice to enhance it as a field of study in higher arts education. An inductive qualitative approach is applied to analyze extant curricula, literature, and interviews to grasp how the key competences are discussed in the practitioner, educational, and scholarly contexts to identify and structure eight competence areas practitioners can benefit from. The article contributes to a deeper understanding of the changing landscape of artists’ professionalism and the potential of higher arts education in supporting artists in SEA.
YSO-asiasanat: taideala; korkeakouluopetus; taiteilijat; professionalismi; kompetenssi; soveltava taide; yhteisötaide; taidekasvatus
Vapaat asiasanat: socially engaged art; professional practice; competence; higher arts education
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 1