A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Socially Engaged Arts (SEA) Practices : Key Skills and Capabilities (2023)


Lehikoinen, K., & Siljamäki, E. (2023). Socially Engaged Arts (SEA) Practices : Key Skills and Capabilities. Research in Arts and Education, 2023(3), 7-26. https://doi.org/10.54916/rae.130211


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatLehikoinen, Kai; Siljamäki, Eeva

Lehti tai sarjaResearch in Arts and Education

eISSN2670-2142

Julkaisuvuosi2023

Ilmestymispäivä19.12.2023

Volyymi2023

Lehden numero3

Artikkelin sivunumerot7-26

KustantajaAalto University, School of Arts, Design and Architecture, Department of Arts

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.54916/rae.130211

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94435


Tiivistelmä

Socially engaged arts (SEA) have evolved in multiple directions, creating new competence needs for practitioners. This article investigates SEA as a professional practice to enhance it as a field of study in higher arts education. An inductive qualitative approach is applied to analyze extant curricula, literature, and interviews to grasp how the key competences are discussed in the practitioner, educational, and scholarly contexts to identify and structure eight competence areas practitioners can benefit from. The article contributes to a deeper understanding of the changing landscape of artists’ professionalism and the potential of higher arts education in supporting artists in SEA.


YSO-asiasanattaidealakorkeakouluopetustaiteilijatprofessionalismikompetenssisoveltava taideyhteisötaidetaidekasvatus

Vapaat asiasanatsocially engaged art; professional practice; competence; higher arts education


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2024

Alustava JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-30-04 klo 20:07