D4 Published development or research report or study
POLKU 2.0 -työn juurruttaminen ja vaikutusten arviointi (2024)


Kuula, A.-S., Ruth-Viitanen, M., Aaltonen, A., Mannila, B., Puurtinen, M., Nikkanen, M., & Vallius, E. (2024). POLKU 2.0 -työn juurruttaminen ja vaikutusten arviointi. Jyväskylän yliopisto. https://doi.org/10.17011/jyureports/2024/39


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsKuula, Anna-Stina; Ruth-Viitanen, Mira; Aaltonen, Alisa; Mannila, Birgitta; Puurtinen, Mikael; Nikkanen, Meri; Vallius, Elisa

Publication year2024

Publication date22/04/2024

Pages range1-30

PublisherJyväskylän yliopisto

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

DOIhttps://doi.org/10.17011/jyureports/2024/39

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel


Abstract

POLKU 2.0 -hankkeen toteutus alkoi syksyllä 2021 lähtötilanteen kartoituksella mukana oleville oppilaitoksille. Kartoituksen tavoitteena oli tukea niin hankkeen toteutusta, kuin sen tulosten juurruttamista ja käyttöön jäämistä hankeajan jälkeen. Jälkikäteen voidaan todeta, että lähtökohtaanalyysillä on ollut merkittävä rooli hankkeen toteutuksessa sekä sen vaikuttavuudessa. Iloksemme olemme voineet todeta lähtökohta-analyysistä ja työelämäkartoituksesta poikineiden koulutuspilottien toteutusmuotojen herättäneen kiinnostusta eri organisaatioissa niin hankeaikana, kuin jatkokäyttöä ajatellen. Tärkeänä lähtökohtana oli alusta saakka tavoite varmistaa hankkeen tulosten vakiinnuttaminen organisaatioiden toimintaan pitkällä tähtäimellä. Yhtenä juurruttamistyön osa-alueena on ollut mahdollistaa hankkeen aikana tuotetun laajan koulutussisällön sijoittuminen oppilaitoksiin ja pitämään yllä hankeaikaisia yhteiskehittämisen kokemuksia EduFutura-toiminnan kautta. Vastaavasti tavoitteena oli Polkukartta-sivuston jalkauttaminen osaksi TE-palveluiden ja koulutusorganisaatioiden ohjauskäytänteitä. Tässä raportissa käymme läpi hankkeen toteutusta lähtökohdista tuloksiin, keskittyen erityisesti oppilaitosyhteistyöhön, aineistojen juurruttamiseen, työelämäyhteistyöhön sekä oppilaitos- ja urasiirtymien edistämiseen. Pohdimme myös hankkeen toteutusta ja sen arviointia.


Keywordsdevelopment projectssustainable developmentgreen economycarbon footprintcircular economyresponsibility (properties)social sustainabilityworking lifecompetence developmenteducation and trainingeducational institutionscooperation (general)efficacyevaluation

Free keywordsPOLKU 2.0; Keski-Suomi


Contributing organizations


Related projects


Ministry reportingYes


Last updated on 2024-23-04 at 13:28