D4 Published development or research report or study
POLKU 2.0 -työn juurruttaminen ja vaikutusten arviointi (2024)
Kuula, A.-S., Ruth-Viitanen, M., Aaltonen, A., Mannila, B., Puurtinen, M., Nikkanen, M., & Vallius, E. (2024). POLKU 2.0 -työn juurruttaminen ja vaikutusten arviointi. Jyväskylän yliopisto. https://doi.org/10.17011/jyureports/2024/39
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Kuula, Anna-Stina; Ruth-Viitanen, Mira; Aaltonen, Alisa; Mannila, Birgitta; Puurtinen, Mikael; Nikkanen, Meri; Vallius, Elisa
Publication year: 2024
Publication date: 22/04/2024
Pages range: 1-30
Publisher: Jyväskylän yliopisto
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
DOI: https://doi.org/10.17011/jyureports/2024/39
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Abstract
POLKU 2.0 -hankkeen toteutus alkoi syksyllä 2021 lähtötilanteen kartoituksella mukana oleville oppilaitoksille. Kartoituksen tavoitteena oli tukea niin hankkeen toteutusta, kuin sen tulosten juurruttamista ja käyttöön jäämistä hankeajan jälkeen. Jälkikäteen voidaan todeta, että lähtökohtaanalyysillä on ollut merkittävä rooli hankkeen toteutuksessa sekä sen vaikuttavuudessa. Iloksemme olemme voineet todeta lähtökohta-analyysistä ja työelämäkartoituksesta poikineiden koulutuspilottien toteutusmuotojen herättäneen kiinnostusta eri organisaatioissa niin hankeaikana, kuin jatkokäyttöä ajatellen. Tärkeänä lähtökohtana oli alusta saakka tavoite varmistaa hankkeen tulosten vakiinnuttaminen organisaatioiden toimintaan pitkällä tähtäimellä. Yhtenä juurruttamistyön osa-alueena on ollut mahdollistaa hankkeen aikana tuotetun laajan koulutussisällön sijoittuminen oppilaitoksiin ja pitämään yllä hankeaikaisia yhteiskehittämisen kokemuksia EduFutura-toiminnan kautta. Vastaavasti tavoitteena oli Polkukartta-sivuston jalkauttaminen osaksi TE-palveluiden ja koulutusorganisaatioiden ohjauskäytänteitä. Tässä raportissa käymme läpi hankkeen toteutusta lähtökohdista tuloksiin, keskittyen erityisesti oppilaitosyhteistyöhön, aineistojen juurruttamiseen, työelämäyhteistyöhön sekä oppilaitos- ja urasiirtymien edistämiseen. Pohdimme myös hankkeen toteutusta ja sen arviointia.
Keywords: development projects; sustainable development; green economy; carbon footprint; circular economy; responsibility (properties); social sustainability; working life; competence development; education and training; educational institutions; cooperation (general); efficacy; evaluation
Free keywords: POLKU 2.0; Keski-Suomi
Contributing organizations
Related projects
- PATH 2.0 – A Map of Continuous Learning: Directions to Sustainable Bio and Circular Economy
- Kotiaho, Janne
- Centre for Economic Development, Transport and the Environment of Central Finland
Ministry reporting: Yes
- School of Resource Wisdom (University of Jyväskylä JYU) JYU.Wisdom
- School of Wellbeing (University of Jyväskylä JYU) JYU.Well
- Ecology and Evolutionary Biology (Department of Biological and Environmental Science BIOENV) EKO
- Environmental Science (Department of Biological and Environmental Science BIOENV) YMP