A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Willingness to pay for freemium services : Addressing the differences between monetization strategies (2024)
Tyrväinen, O., & Karjaluoto, H. (2024). Willingness to pay for freemium services : Addressing the differences between monetization strategies. International Journal of Information Management, 77, Article 102787. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2024.102787
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Tyrväinen, Olli; Karjaluoto, Heikki
Lehti tai sarja: International Journal of Information Management
ISSN: 0268-4012
eISSN: 1873-4707
Julkaisuvuosi: 2024
Volyymi: 77
Artikkelinumero: 102787
Kustantaja: Elsevier
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2024.102787
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94426
Tiivistelmä
Freemium business models are a potential monetization strategy wherein companies can persuade consumers to buy premium services by offering a free version with limited functionalities and then benefitting by selling a premium version of the online service. Our empirical investigation followed a mixed-method approach and used meta-analytical data from 55 studies and 15 qualitative interviews. Based on these studies and interviews, we identify key factors influencing consumers’ willingness to pay for freemium services. Additionally, we test moderating effects across different monetization strategies (limited features vs. selling virtual items). The results reveal that the dimensions of perceived value (i.e., functional, hedonic, social, and price value), based on a free version of the service, serve as predictors for willingness to pay for freemium services. Trust in the service provider mediates the effects of dimensions of perceived value on willingness to pay for freemium services. The results also show that these relationships are influenced by the monetization strategy. This study contributes to existing literature by consolidating empirical evidence and offering valuable insights regarding willingness to pay for freemium services. The findings have implications for managers, helping them tailor their monetization strategies based on the type of freemium service.
YSO-asiasanat: verkkopalvelut; liiketoimintamallit; maksuhalukkuus; kuluttajat; palvelut
Vapaat asiasanat: freemium; online service; business model; monetization strategy; willingness to pay; mixed-method
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Asiakaskokemuksen rakentuminen Metaversumissa
- Frank, Lauri
- Business Finland
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 3
- Digitaalinen liiketoiminta ja talous (painoala) (Kauppakorkeakoulu JSBE)
- Markkinointi (Kauppakorkeakoulu JSBE) YMA
- Työn ja johtamisen muuttuminen digitaalisessa ajassa (Jyväskylän yliopisto JYU) EWIDE
- Tekniikka (Informaatioteknologian tiedekunta IT) OHTE; Aiemmin Ohjelmisto- ja tietoliikennetekniikka
- Value Creation for Cyber-Physical Systems and Services (Informaatioteknologian tiedekunta IT) CPSS