D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys
Toinen kotimainen kieli varhaiskasvatuksessa : henkilöstön ja johdon näkemyksiä (2024)
Det andra inhemska språket i småbarnspedagogiken : personalens and ledarnas synpunkter


Sopanen, P., Belfrage, F., Bergroth, M., Rehn, C., Hansell, K., Mård-Miettinen, K., Costiander, K., & Nummela, Y. (2024). Toinen kotimainen kieli varhaiskasvatuksessa : henkilöstön ja johdon näkemyksiä. Opetushallitus. Raportit ja selvitykset, 2024:1a. https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/toinen-kotimainen-kieli-varhaiskasvatuksessa


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatSopanen, Pauliina; Belfrage, Filippa; Bergroth, Mari; Rehn, Charlotta; Hansell, Katri; Mård-Miettinen, Karita; Costiander, Kati; Nummela, Yvonne

eISBN978-952-13-6940-7

Lehti tai sarjaRaportit ja selvitykset

ISSN1798-8918

eISSN1798-8926

Julkaisuvuosi2024

Sarjan numero2024:1a

KustantajaOpetushallitus

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttps://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/toinen-kotimainen-kieli-varhaiskasvatuksessa

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94528

Julkaisu on rinnakkaistallennettuhttp://hdl.handle.net/10138/574821

LisätietojaJulkaistu myös ruotsiksi: Rapporter och utredningar ; 2024:1b
https://www.oph.fi/sv/statistik-och-publikationer/publikationer/det-andra-inhemska-spraket-i-smabarnspedagogiken


Tiivistelmä

Opetushallitus on yhdessä Helsingin yliopiston, Jyväskylän yliopiston ja Åbo Akademin kanssa kartoittanut henkilöstön ja johtajien näkemyksiä toisesta kotimaisesta kielestä varhaiskasvatuksessa. Toisella kotimaisella kielellä tarkoitetaan ruotsin kieltä suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa ja suomen kieltä ruotsinkielisessä varhaiskasvatuksessa. Selvitys on osa opetus- ja kulttuuriministeriön kehittämisohjelmaa toisen kotimaisen kielen kehittämiseksi varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle vuosina 2022–2023. Tämän selvityksen tavoitteena on selvittää toisen kotimaisen kielen, suomen ja ruotsin, opetuksen nykytilaa kansallisen ohjauksen ja käytännön toteutuksen näkökulmasta. Selvityksessä kartoitettiin varhaiskasvatuksen henkilöstön kielipedagogisen osaamisen tilaa ja varhaiskasvatuksen johdon näkemyksiä siitä, kuinka toinen kotimainen kieli huomioidaan ja sisällytetään osaksi varhaiskasvatustoimintaa. Tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen kielellistä toimintaympäristöä ja pedagogisia järjestelyjä sekä paikallisia ja kunnallisia päätöksiä, käytännön toteutuksia ja toisen kotimaisen kielen, ruotsin tai suomen, resursseja varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen henkilöstölle ja johtajille suunnatuissa kyselylomakkeissa kysymykset koskivat toista kotimaista kieltä ja miten se otetaan huomioon varhaiskasvatuksessa. Kyselyiden tulokset esitellään raportissa. Kyselyiden tuloksia pohditaan laajemmasta yhteiskunnallisesta ja kielipoliittisesta näkökulmasta ja suhteessa alan tutkimustietoon sekä tehdään toimenpide-ehdotuksia toisella kotimaisella kielellä tapahtuvan toiminnan kehittämiseksi varhaiskasvatuksessa. Toimenpide-ehdotukset pohjaavat osin laajemman näkökulman ja tutkimustiedon pohjalta tehtyihin huomioihin toisen kotimaisen kielen nykytilasta varhaiskasvatuksessa, mutta ne mukailevat osin myös niitä kehittämisehdotuksia, joita kyselyyn vastannut henkilöstö ja johtajat toivat esille vastauksissaan.


YSO-asiasanatkaksikielisyystukeminenvarhaiskasvatussuomi toisena kielenäruotsi toisena kielenäkasvatustavoitteetkieltenopetuspedagogiikkahenkilöstöosaaminenkielipolitiikkaperusoikeudet


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä


Viimeisin päivitys 2024-26-04 klo 14:56