G5 Artikkeliväitöskirja
Advertising ethics and children as consumers in digital environments (2024)
Mainonnan eettisyys ja lapset kuluttajina digitaalisissa ympäristöissä


Srivastava, S. (2024). Advertising ethics and children as consumers in digital environments [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU Dissertations, 775. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0131-9


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatSrivastava, Sonali

eISBN978-952-86-0131-9

Lehti tai sarjaJYU Dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2024

Sarjan numero775

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (91 sivua, 62 sivua useina numerointijaksoina, 3 numeroimatonta sivua)

KustantajaUniversity of Jyväskylä

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttps://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0131-9

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Lapset ovat merkittävä kuluttajaryhmä ja aktiivisia digitaalisten alustojen käyttäjiä. Tämän väitöskirjan tavoitteena on tarkastella mainonnan eettisyyttä lasten digitaalisissa ympäristöissä sekä sitä, miten lapset navigoivat nykyajan digitaalisissa kaupallisissa ympäristöissä. Tarkastellakseen laajoja eettisiä huolenaiheita mainosten kyvystä (uudelleen)tuottaa yhteiskunnallisia stereotypioita, väitöskirjassa analysoidaan visuaalisen diskurssianalyysin avulla tyttöjen kuvaamista viidessätoista tämänhetkisessä pikamuotimainoksessa, jotka ovat julkisesti esillä pohjoismaisten pikamuotiyritysten H&M:n, Lindexin, Kappahlin ja Gina Tricot’n Facebook-sivuilla. Tarkasteltavat mainokset olivat teini-ikäisten tyttöjen vaatteiden ostajille suunnatut, tammikuusta 2019 kesäkuuhun 2020 saatavilla olleet mainokset Suomessa. Tarkastellakseen myös nykyisten mainosformaattien eettisiä yksityisyysongelmia järjestettiin kahdeksan (N=38) fokusryhmäkeskustelua, joissa tarkasteltiin lasten näkökulmia profilointiin ja kohdennettuun mainontaan verkossa sekä heidän yksityisyyskäytäntöjään ja navigoimistaan digitaalisessa kaupallisessa kontekstissa. Fokusryhmäkeskustelut järjestettiin Suomessa pääkaupunkiseudun kouluissa 13–16-vuotiaille osallistujille joulukuun 2020 ja toukokuun 2021 välillä. Fokusryhmäkeskusteluaineisto analysoitiin käyttämällä temaattista analyysia. Tulosten mukaan tutkimuksessa analysoidut mainokset esittivät tytöt stereotyyppisessä valossa tai käyttivät monitahoisia kuvia, jotka uudelleentuottivat stereotypioita hienovaraisesti. Nykyisistä mainosformaateista keskustellessa osa osallistujista nosti esiin laajan eettisen huolensa siitä, että kohdennetut mainokset saattavat kannustaa ylikulutukseen. Osa taas ilmaisi eettisen huolensa i) verkkotiedonkeruun läpinäkymättömyydestä ja siitä seuraavista yksityisyyttä loukkaavista mainoksista, ii) yksityisyyttä loukkaavista verkkoprofilointikokemuksistaan, iii) haasteista kieltäytyä verkkotiedonkeruusta ja iv) verkkoprofiloinnin ja kohdentamisen pitkän aikavälin seurauksena tapahtuvasta heidän valintojensa ja näkökulmiensa rajoittamisesta. Jotkut lapsista eivät pitäneet nykyisiä verkkomainontaformaatteja ongelmallisina, sillä he i) eivät pitäneet verkkoprofilointia tunkeilevana, ii) pitivät kohdennettuja mainoksia hyödyllisinä ja iii) pitivät aiemman verkkotoimintansa seuraamista ”normaalina”. Navigoidessaan nykyisissä kaupallisissa digiympäristöissä lapset omaksuivat joitain käytäntöjä, jotka jossain määrin auttoivat heitä suojaamaan verkkoyksityisyyttänsä kaupallisessa kontekstissa. Toisaalta tietyt toimintatavat päinvastoin tekivät heistä haavoittuvaisia digitaaliselle kaupalliselle valvonnalle.


YSO-asiasanatlapset (ikäryhmät)kuluttajatmainontamainoksetverkkomainontaeettisyysyksilönsuojaprofilointiväitöskirjat

Vapaat asiasanatchildren; online privacy; advertisements


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2024


Viimeisin päivitys 2024-22-05 klo 18:34