G5 Artikkeliväitöskirja
Hahmotusvaikeudet koettuna ja kerrottuna ilmiönä : narratiivinen tutkimus merkitysten, toimijuuden ja kategorioiden rakentumisesta (2024)
Adults’ visuospatial learning difficulties : a narrative study of meanings, agency, and categories
Ylönen, S. (2024). Hahmotusvaikeudet koettuna ja kerrottuna ilmiönä : narratiivinen tutkimus merkitysten, toimijuuden ja kategorioiden rakentumisesta [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations, 788. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0166-1
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ylönen, Suvi
eISBN: 978-952-86-0166-1
Lehti tai sarja: JYU Dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2024
Sarjan numero: 788
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (198 sivua)
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0166-1
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Ensimmäisen tutkimuskysymyksen tuloksina löytyi viisi erilaista hahmotusvaikeuksien legitimoinnin tapaa, jotka olivat hahmotusvaikeuksien tosiallisuuden todistaminen, asiantuntijatietoon nojaaminen, diagnostinen eronteko, vaikeuksien pysyvyyteen vetoaminen sekä hahmotusvaikeuksien kausaalisuuden osoittaminen. Toi-sen tutkimuskysymyksen tuloksina tunnistin kuusi erilaista tarinatyyppiä, jotka nimesin etsimistarinoiksi, tragediatarinoiksi, seikkailutarinoiksi, selviytymistarinoiksi, valistustarinoiksi ja kasvutarinoiksi. Kolmanteen tutkimuskysymykseen vastauksena löysin viisi erilaista toimijuuden rakentamisen tapaa, jotka nimesin hahmotusvaikeuksien rajoittamaksi, sosiaalisesti muokkautuvaksi, omien vaatimusten ohjaamaksi, toisiin nojautuvaksi ja omista mahdollisuuksista rakentuvaksi toimijuudeksi. Tutkimukseni osoitti, että ilman diagnoosin ja lääketieteen vahvaa ohjausta, hahmotusvaikeuksille tuotettuja merkityksiä peilattiin kulttuurisiin mallitarinoihin ja keskeistä kokijoiden kerronnassa oli hahmotusvaikeuksien määrittely normaaliuden ja poikkeavuuden rajapinnalla.
YSO-asiasanat: oppimisvaikeudet; diagnostiikka; hahmottaminen; vaikeudet; kokemukset; kerronta; narratiivisuus; toimijuus; kokemusasiantuntijat; väitöskirjat
Vapaat asiasanat: hahmotusvaikeudet; diagnoosien sosiaalinen rakentuminen; kokemusasiantuntijuus; legitimaatio; kategorisointi
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2024