G5 Artikkeliväitöskirja
Kompleksisuus osana suomenoppijan kielitaitoa (2024)
Complexity in Finnish learner language
Mylläri, T. (2024). Kompleksisuus osana suomenoppijan kielitaitoa [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations, 783. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0149-4
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Mylläri, Taina
eISBN: 978-952-86-0149-4
Lehti tai sarja: JYU Dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2024
Sarjan numero: 783
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (65 sivua, 91 sivua useina numerointijaksoina, 4 numeroimatonta sivua)
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0149-4
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Tässä väitöstutkimuksessa tarkastellaan suomi toisena kielenä -tekstien syntaktista kompleksisuutta ja sen muuttumista suhteessa Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoihin. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten kompleksisuutta ja siinä tapahtuvia muutoksia voi mitata ja miten oppijansuomen syntaktisen kompleksisuuden tarkastelu voi täydentää kuvaa oppijankielen kompleksisuudesta. Oppijansuomen kompleksisuutta tarkastellaan seitsemän syntaktisen kompleksisuuden tutkimuksessa yleisesti käytetyn määrällisen mittarin avulla, minkä lisäksi kompleksisuutta eri taitotasoilla kartoitetaan teksteissä esiintyvien konjunktioiden ja moniverbisten konstruktioiden avulla. Tutkimuksen aineisto on koottu Jyväskylän yliopiston Cefling-hankkeen suomi toisena kielenä -aineistosta, ja se koostuu aikuisten ja yläkouluikäisten kirjoittamista muodollisista ja epämuodollisista viesteistä sekä mielipideteksteistä, jotka yhdessä kattavat viitekehyksen taitotasot A1–C2. Tutkimuksen tulokset on raportoitu neljässä artikkelissa. Tulosten mukaan oppijansuomen taitotasojen välillä on eroja syntaktisessa kompleksisuudessa, mutta määrällisten mittareiden kyky erotella etenkin peräkkäisiä taitotasoja on oppijansuomessa heikko. Tähän vaikuttaa osaltaan se, että taitotasojen sisällä ja tehtävätyyppien välillä on vaihtelua syntaktisessa kompleksisuudessa. Lisäksi tässä tutkimuksessa tarkastellut kielenpiirteet kehittyvät taitotasolta toiselle eri tavoin aikuisten ja yläkoululaisten aineistossa. Tulokset tukevatkin aiempia havaintoja siitä, että oppijankielen kompleksisuuteen vaikuttavat myös muut tekijät kuin kielitaidon taso. Lisäksi tulokset vahvistavat näkemystä, jonka mukaan määrälliset mittarit tavoittavat oppijankielen kompleksisuuden vain osittain. Tutkimus osoittaa, että oppijansuomen kompleksisuudesta piirtyy monipuolisempi kuva, kun syntaktista, morfologista ja leksikaalista kompleksisuutta tarkastellaan yhdessä.
YSO-asiasanat: suomi toisena kielenä; kompleksisuus; kielitaito; arviointi; väitöskirjat
Vapaat asiasanat: syntaktinen kompleksisuus; Eurooppalainen viitekehys
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä