G5 Artikkeliväitöskirja
Kompleksisuus osana suomenoppijan kielitaitoa (2024)
Complexity in Finnish learner language


Mylläri, T. (2024). Kompleksisuus osana suomenoppijan kielitaitoa [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations, 783. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0149-4


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatMylläri, Taina

eISBN978-952-86-0149-4

Lehti tai sarjaJYU Dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2024

Sarjan numero783

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (65 sivua, 91 sivua useina numerointijaksoina, 4 numeroimatonta sivua)

KustantajaJyväskylän yliopisto

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttps://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0149-4

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Tässä väitöstutkimuksessa tarkastellaan suomi toisena kielenä -tekstien syntaktista kompleksisuutta ja sen muuttumista suhteessa Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoihin. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten kompleksisuutta ja siinä tapahtuvia muutoksia voi mitata ja miten oppijansuomen syntaktisen kompleksisuuden tarkastelu voi täydentää kuvaa oppijankielen kompleksisuudesta. Oppijansuomen kompleksisuutta tarkastellaan seitsemän syntaktisen kompleksisuuden tutkimuksessa yleisesti käytetyn määrällisen mittarin avulla, minkä lisäksi kompleksisuutta eri taitotasoilla kartoitetaan teksteissä esiintyvien konjunktioiden ja moniverbisten konstruktioiden avulla. Tutkimuksen aineisto on koottu Jyväskylän yliopiston Cefling-hankkeen suomi toisena kielenä -aineistosta, ja se koostuu aikuisten ja yläkouluikäisten kirjoittamista muodollisista ja epämuodollisista viesteistä sekä mielipideteksteistä, jotka yhdessä kattavat viitekehyksen taitotasot A1–C2. Tutkimuksen tulokset on raportoitu neljässä artikkelissa. Tulosten mukaan oppijansuomen taitotasojen välillä on eroja syntaktisessa kompleksisuudessa, mutta määrällisten mittareiden kyky erotella etenkin peräkkäisiä taitotasoja on oppijansuomessa heikko. Tähän vaikuttaa osaltaan se, että taitotasojen sisällä ja tehtävätyyppien välillä on vaihtelua syntaktisessa kompleksisuudessa. Lisäksi tässä tutkimuksessa tarkastellut kielenpiirteet kehittyvät taitotasolta toiselle eri tavoin aikuisten ja yläkoululaisten aineistossa. Tulokset tukevatkin aiempia havaintoja siitä, että oppijankielen kompleksisuuteen vaikuttavat myös muut tekijät kuin kielitaidon taso. Lisäksi tulokset vahvistavat näkemystä, jonka mukaan määrälliset mittarit tavoittavat oppijankielen kompleksisuuden vain osittain. Tutkimus osoittaa, että oppijansuomen kompleksisuudesta piirtyy monipuolisempi kuva, kun syntaktista, morfologista ja leksikaalista kompleksisuutta tarkastellaan yhdessä.


YSO-asiasanatsuomi toisena kielenäkompleksisuuskielitaitoarviointiväitöskirjat

Vapaat asiasanatsyntaktinen kompleksisuus; Eurooppalainen viitekehys


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä


Viimeisin päivitys 2024-17-05 klo 16:29