G5 Artikkeliväitöskirja
Towards maturity in alignment : balancing organizational listening and speaking on social media (2024)
Sosiaalisen median kuuntelun ja puhumisen tasapaino organisaation strategisten linjausten tukena


Erkkilä, T. (2024). Towards maturity in alignment : balancing organizational listening and speaking on social media [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU Dissertations, 793. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0177-7


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatErkkilä, Taina

eISBN978-952-86-0177-7

Lehti tai sarjaJYU Dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2024

Sarjan numero793

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (57 sivua, 71 sivua useina numerointijaksoina, 4 numeroimatonta sivua)

KustantajaUniversity of Jyväskylä

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttps://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0177-7

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Nopeasti kasvanut sosiaalisen median suosio on vaikuttanut merkittävästi organiaaatioihin. Viime vuosikymmenen aikana organisaatioviestinnän rooli on muuttunut merkittävästi, sillä sosiaalisessa mediassa organisaation toiminnot ja sen sidosryhmät kohtaavat, ja kanavissa läsnäolo ja toiminta vaatii ammattimaista johtamista. Tämä väitöskirja tutkii eri tekijöiden vaikutusta organisaatioiden aktiivisuuteen sosiaalisessa mediassa, ja edistää tietämystämme siitä, miten organisaatiot voivat hyötyä sosiaalisesta kuuntelusta, ei ainoastaan viestinnän vaan myös johtamisen välineenä, ja voivat mukauttaa strategiansa tai palvelunsa vastaamaan paremmin sidosryhmiensä tarpeita. Väitöskirjaan kuuluu neljä tutkimusartikkelia ja tämä yhteenveto. Osatutkimukset 1 ja 2 käsittelevät esimerkein organisaation läsnäolon ja kuuntelun kypsyyttä ja motiiveja sosiaalisessa mediassa. Kolmas osatutkimus on empiirinen, laadullinen tutkimus siitä, miten COVID-19:ään liittyvästä kansalaisviestinnästä vastaavien julkisten organisaatioiden viestintäosastot hallitsivat huomattavan määrän kommentteja ja kysymyksiä sosiaalisen median kanavissaan. Neljäs osatutkimus on tapaustutkimus sosiaalisen median viestinnän strategisesta johtamisesta kahdessa rahoitusalan organisaatiossa ja ehdottaa uutta mallia kuuntelun ja puhumisen tasapainottamiseen. Tulosten mukaan organisaatiot käyvät läpi erilaisia kypsyysvaiheita sosiaalisen median käyttöönotossa, ja kriisi usein aiheuttaa nopean kehitysloikan passiivisesta läsnäolosta aktiiviiseen. Haasteena voi olla puhumisen ja kuuntelemisen tasapainottaminen. Organisaation työntekijöitä voidaan myös valjastaa viestijöiksi tukemaan viestintää. Tässä väitöskirjassa selvitetään, miten organisaation sosiaalisen median puhe/kuuntelutoimintoa johdetaan strategisesti niin että se parhaiten tukee organisaation strategisia linjauksia. Ammattimaisesti johdettu kuuntelu organisaation resilienssiä mahdollistaen nopeat strategiset linjaukset muuttuvassa toimintaympäristössä, luoden luottamusta ja sitouttaen sidosryhmiä.


YSO-asiasanatsosiaalinen mediayhteisöviestintästrateginen johtaminenviestintästrategiatsidosryhmätkuunteleminenväitöskirjat

Vapaat asiasanatstrateginen viestintä; kuunteluagentit


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä


Viimeisin päivitys 2024-17-05 klo 16:24