G5 Artikkeliväitöskirja
Towards maturity in alignment : balancing organizational listening and speaking on social media (2024)
Sosiaalisen median kuuntelun ja puhumisen tasapaino organisaation strategisten linjausten tukena
Erkkilä, T. (2024). Towards maturity in alignment : balancing organizational listening and speaking on social media [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU Dissertations, 793. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0177-7
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Erkkilä, Taina
eISBN: 978-952-86-0177-7
Lehti tai sarja: JYU Dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2024
Sarjan numero: 793
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (57 sivua, 71 sivua useina numerointijaksoina, 4 numeroimatonta sivua)
Kustantaja: University of Jyväskylä
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0177-7
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Nopeasti kasvanut sosiaalisen median suosio on vaikuttanut merkittävästi organiaaatioihin. Viime vuosikymmenen aikana organisaatioviestinnän rooli on muuttunut merkittävästi, sillä sosiaalisessa mediassa organisaation toiminnot ja sen sidosryhmät kohtaavat, ja kanavissa läsnäolo ja toiminta vaatii ammattimaista johtamista. Tämä väitöskirja tutkii eri tekijöiden vaikutusta organisaatioiden aktiivisuuteen sosiaalisessa mediassa, ja edistää tietämystämme siitä, miten organisaatiot voivat hyötyä sosiaalisesta kuuntelusta, ei ainoastaan viestinnän vaan myös johtamisen välineenä, ja voivat mukauttaa strategiansa tai palvelunsa vastaamaan paremmin sidosryhmiensä tarpeita. Väitöskirjaan kuuluu neljä tutkimusartikkelia ja tämä yhteenveto. Osatutkimukset 1 ja 2 käsittelevät esimerkein organisaation läsnäolon ja kuuntelun kypsyyttä ja motiiveja sosiaalisessa mediassa. Kolmas osatutkimus on empiirinen, laadullinen tutkimus siitä, miten COVID-19:ään liittyvästä kansalaisviestinnästä vastaavien julkisten organisaatioiden viestintäosastot hallitsivat huomattavan määrän kommentteja ja kysymyksiä sosiaalisen median kanavissaan. Neljäs osatutkimus on tapaustutkimus sosiaalisen median viestinnän strategisesta johtamisesta kahdessa rahoitusalan organisaatiossa ja ehdottaa uutta mallia kuuntelun ja puhumisen tasapainottamiseen. Tulosten mukaan organisaatiot käyvät läpi erilaisia kypsyysvaiheita sosiaalisen median käyttöönotossa, ja kriisi usein aiheuttaa nopean kehitysloikan passiivisesta läsnäolosta aktiiviiseen. Haasteena voi olla puhumisen ja kuuntelemisen tasapainottaminen. Organisaation työntekijöitä voidaan myös valjastaa viestijöiksi tukemaan viestintää. Tässä väitöskirjassa selvitetään, miten organisaation sosiaalisen median puhe/kuuntelutoimintoa johdetaan strategisesti niin että se parhaiten tukee organisaation strategisia linjauksia. Ammattimaisesti johdettu kuuntelu organisaation resilienssiä mahdollistaen nopeat strategiset linjaukset muuttuvassa toimintaympäristössä, luoden luottamusta ja sitouttaen sidosryhmiä.
YSO-asiasanat: sosiaalinen media; yhteisöviestintä; strateginen johtaminen; viestintästrategiat; sidosryhmät; kuunteleminen; väitöskirjat
Vapaat asiasanat: strateginen viestintä; kuunteluagentit
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2024