G5 Artikkeliväitöskirja
Children’s and adolescents’ adaptation during educational transitions : the role of temperament and relationships with parents and teachers (2024)
Lasten ja nuorten sopeutuminen koulutuksen siirtymävaiheissa : temperamentin, vanhempien ja opettajien merkitys
Jaruseviciute, V. (2024). Children’s and adolescents’ adaptation during educational transitions : the role of temperament and relationships with parents and teachers [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU Dissertations, 785. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0156-2
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Jaruseviciute, Vilija
eISBN: 978-952-86-0156-2
Lehti tai sarja: JYU Dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2024
Sarjan numero: 785
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (75 sivua, 61 sivua useina numerointijaksoina, 3 numeroimatonta sivua)
Kustantaja: University of Jyväskylä
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0156-2
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Tässä väitöskirjassa käsiteltiin lasten ja nuorten temperamentin sekä heidän vanhempiensa ja opettajiensa merkitystä koulusopeutumisessa kriittisissä koulusiirtymävaiheissa. Osatutkimuksessa I (n = 409) tarkasteltiin siirtymää ensimmäiselle luokalle, osatutkimuksessa II (n = 848) siirtymää yläkouluun ja osatutkimuksessa III (n = 901) siirtymää toisen asteen koulutukseen. Osatutkimus I osoitti, että runsas prososiaalinen käyttäytyminen ensimmäisellä luokalla oli yhteydessä läheisempiin suhteisiin luokanopettajan kanssa, kun taas ulospäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä osoittavilla lapsilla oli enemmän ristiriitoja vanhempien ja opettajien kanssa. Lisäksi lapsen temperamentti ennusti suhteita opettajiin lapsen käyttäytymisen kautta. Osatutkimuksen II tulokset osoittivat, että läheinen suhde äidin kanssa ja vähäiset ristiriidat opettajan kanssa edistivät parempaa sopeutumista ennen siirtymävaihetta. Toisaalta läheisyys opettajan kanssa ja vähäiset ristiriidat äidin kanssa tukivat nuorten sopeutumista koko siirtymävaiheen ajan. Tulokset tuottivat myös uutta tietoa siitä, kuinka nuoren äiti- ja opettajasuhteet toimivat välittävinä ja muuntavina tekijöinä nuoren temperamentin ja sosioemotionaalisen kehityksen välisissä yhteyksissä. Osatutkimuksen III tulokset osoittivat, että suurin osa nuorista sopeutui hyvin (64.9 %) toisen asteen koulutukseen. Lisäksi aineistosta löytyi kolme nuorten alaryhmää, joilla oli seuraavia sopeutumispulmia siirtymävaiheessa: (1) (keskimääräinen prososiaalinen käyttäytyminen, sekä paljon ulospäin suuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä (25.8 %), (2) vähenevä prososiaalinen käyttäytyminen, sekä ulospäin suuntautuvan ongelmakäyttäytymisen lisääntyminen ennen siirtymää (7.4 %) ja (3) prososiaalisen käyttäytymisen väheneminen, sekä ulospäin suuntautuvan ongelmakäyttäytymisen lisääntyminen siirtymän jälkeen (1.9 %). Väitöskirjan tulokset osoittivat, että temperamentiltaan erilaiset oppilaat voivat sopeutua eri tavoin koulutussiirtymiin, jolloin vanhempien ja opettajien tuki on erityisen tärkeää. Vahvempi tahdonalainen itsesäätely temperamenttipiirteenä, sekä läheiset suhteet vanhempien ja opettajien kanssa voivat sen sijaan ehkäistä sopeutumispulmia. Toisaalta ristiriidat vanhempien ja opettajien kanssa, sekä vahvempi negatiivinen affektiivisuus voivat johtaa sopeutumispulmiin.
YSO-asiasanat: lapset (ikäryhmät); nuoret; temperamentti; itsesäätely (psykologia); sopeutuminen; koulunkäynti; siirtymävaiheet; vanhempi-lapsisuhde; opettaja-oppilassuhde; väitöskirjat
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2024