A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Individuals, Representatives, and Racers : Instagram Images of F1 and F1 Esports Series Drivers (2024)
Malinen, V. (2024). Individuals, Representatives, and Racers : Instagram Images of F1 and F1 Esports Series Drivers. International Journal of Esports. https://www.ijesports.org/article/128/html
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Malinen, Ville
Lehti tai sarja: International Journal of Esports
eISSN: 2634-1069
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 04.01.2024
Kustantaja: IJESPORTS
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: https://www.ijesports.org/article/128/html
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95035
Tiivistelmä
The methods used were critical discourse analysis and close reading. The theorical frameworks featured Kellner’s critical cultural theory and Richard Dyer and Christine Geraghty’s star theories regarding Western societies.
The results showed a clear difference in the volume, quality, and variety of content and discourses between F1 drivers and F1 esports drivers. Furthermore, the lack of team presence was apparent within esports stars’ posts, underlining the fewer production forces and stakeholders behind the industry, signifying that esports stars have less socio-cultural echo than F1’s. Sim racers also had less stardom variation, but their fans likely congregate on other media platforms.
It appears that much of F1 esports stars’ power derives from the real-life racing teams that provide the resources to create and maintain stardom regardless of that individual star’s characteristics. Stakeholders seem to regard esports as less worthy to invest in, viewing the industry as more of a superfluity for brand image and visibility than a necessity. This subject requires further examination in the near future by including other media and continued scrutiny to determine if these series driver’s images grow more equivalent.
YSO-asiasanat: moottoriurheilu; Formula 1 -luokka; elektroninen urheilu; ajopelit (digitaaliset pelit); huippu-urheilijat; tähteys; imago; representaatio; sosiaalinen media; Instagram; diskurssianalyysi; kriittinen teoria
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikkö / 2
- Koskimaa, Raine
- Suomen Akatemia
- Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikkö
- Koskimaa, Raine
- Suomen Akatemia
- Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikkö, jatkokausi
- Koskimaa, Raine
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Alustava JUFO-taso: 1