A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa
Saamelaislapset kirjailijoina : multimodaaliset tekstikäytänteet monikielisissä saamen luokissa (2012)
Pitkänen-Huhta, A., & Pietikäinen, S. (2012). Saamelaislapset kirjailijoina : multimodaaliset tekstikäytänteet monikielisissä saamen luokissa. In L. Meriläinen, L. Kolehmainen, & T. Nieminen (Eds.), Monikielinen arki (pp. 67-89). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. Suomen Soveltavan Kielitieteen Yhdistyksen AFinLAn julkaisuja, 70. https://journal.fi/afinlavk/article/view/60040
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Pitkänen-Huhta, Anne; Pietikäinen, Sari
Emojulkaisu: Monikielinen arki
Emojulkaisun toimittajat: Meriläinen, Lea; Kolehmainen, Leena; Nieminen, Tommi
ISBN: 978-951-9388-58-8
Lehti tai sarja: Suomen Soveltavan Kielitieteen Yhdistyksen AFinLAn julkaisuja
ISSN: 0781-0318
Julkaisuvuosi: 2012
Sarjan numero: 70
Artikkelin sivunumerot: 67-89
Kirjan kokonaissivumäärä: 134
Kustantaja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: https://journal.fi/afinlavk/article/view/60040
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Viivästetysti avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86346
Tiivistelmä
This article examines children’s multimodal literacy practices in an indigenous Sámi language classroom in Northern Finland, with a speci$ c focus on multimodal picture books designed by the pupils. The position of the Sámi languages in people’s linguistic repertoires has changed dramatically during the past 60 years as they have turned into endangered languages with only few speakers. Consequently, there is very little printed material available and therefore few established literacy practices. By using the term literacy practices we mean here both the text that is produced as well as the values and attitudes rooted in the culture and histories of communities. The data consist of picture books made by Sámi children and ethnographic data, including observation and discussion with the children and teachers. In the discourse analytic analysis, three di' erent but interrelated orientations – and thus three different literacy practices – to the making of the books were found.
YSO-asiasanat: saamelaiset; monikielisyys; saamelaiskielet; kielen oppiminen; lukutaito; kirjoitustaito; multimodaalisuus; oppimateriaali; neksusanalyysi; diskurssianalyysi
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2012
JUFO-taso: 1