A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa
Saamelaislapset kirjailijoina : multimodaaliset tekstikäytänteet monikielisissä saamen luokissa (2012)


Pitkänen-Huhta, A., & Pietikäinen, S. (2012). Saamelaislapset kirjailijoina : multimodaaliset tekstikäytänteet monikielisissä saamen luokissa. In L. Meriläinen, L. Kolehmainen, & T. Nieminen (Eds.), Monikielinen arki (pp. 67-89). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. Suomen Soveltavan Kielitieteen Yhdistyksen AFinLAn julkaisuja, 70. https://journal.fi/afinlavk/article/view/60040


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatPitkänen-Huhta, Anne; Pietikäinen, Sari

EmojulkaisuMonikielinen arki

Emojulkaisun toimittajatMeriläinen, Lea; Kolehmainen, Leena; Nieminen, Tommi

ISBN978-951-9388-58-8

Lehti tai sarjaSuomen Soveltavan Kielitieteen Yhdistyksen AFinLAn julkaisuja

ISSN0781-0318

Julkaisuvuosi2012

Sarjan numero70

Artikkelin sivunumerot67-89

Kirjan kokonaissivumäärä134

KustantajaSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttps://journal.fi/afinlavk/article/view/60040

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusViivästetysti avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86346


Tiivistelmä

This article examines children’s multimodal literacy practices in an indigenous Sámi language classroom in Northern Finland, with a speci$ c focus on multimodal picture books designed by the pupils. The position of the Sámi languages in people’s linguistic repertoires has changed dramatically during the past 60 years as they have turned into endangered languages with only few speakers. Consequently, there is very little printed material available and therefore few established literacy practices. By using the term literacy practices we mean here both the text that is produced as well as the values and attitudes rooted in the culture and histories of communities. The data consist of picture books made by Sámi children and ethnographic data, including observation and discussion with the children and teachers. In the discourse analytic analysis, three di' erent but interrelated orientations – and thus three different literacy practices – to the making of the books were found.


YSO-asiasanatsaamelaisetmonikielisyyssaamelaiskieletkielen oppiminenlukutaitokirjoitustaitomultimodaalisuusoppimateriaalineksusanalyysidiskurssianalyysi


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2012

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2023-14-04 klo 13:23