A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Digital environments as sites for informal workplace learning in knowledge work (2024)
Karhapää, A., Rikala, P., Pöysä-Tarhonen, J., & Hämäläinen, R. (2024). Digital environments as sites for informal workplace learning in knowledge work. Journal of Workplace Learning, 36(9), 19-36. https://doi.org/10.1108/JWL-11-2023-0184
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Karhapää, Anne; Rikala, Pauliina; Pöysä-Tarhonen, Johanna; Hämäläinen, Raija
Lehti tai sarja: Journal of Workplace Learning
ISSN: 1366-5626
eISSN: 1366-5626
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 10.06.2024
Volyymi: 36
Lehden numero: 9
Artikkelin sivunumerot: 19-36
Kustantaja: Emerald
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1108/JWL-11-2023-0184
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96080
Tiivistelmä
The purpose of this study is to explore how digital technologies at work serve as environments for informal workplace learning in knowledge work.
Design/methodology/approach
Digital ethnography was used to investigate the digital environments of one public sector workplace. The data included observations, interviews and participant diaries.
Findings
The digital work environment consisted of a complex network of technologies and people connected to them. The ethnographic accounts revealed both expansive and restrictive features of the digital environment. Digital technology extended learning opportunities by providing flexible possibilities for interaction, collaboration and access to a wealth of information. On the contrary, digitally mediated presence could restrict learning if the attendance and learning remained superficial. The complexity and constant change in digital workplace environments presented challenges that could potentially restrict learning. Information overload, constant interruptions and changes were burdens that required employees’ skills to manage these challenges.
Originality/value
The authors take a novel approach to view the workplace as a phygital environment in which social, physical and digital environments are combined. Because digital environments are becoming increasingly essential parts of the workplace, it is important to understand how they can support learning.
YSO-asiasanat: informaali oppiminen; työssäoppiminen; oppimisympäristö; työpaikkakulttuuri; verkkoympäristö; digitaalinen media; tietotyö; etnografia
Vapaat asiasanat: informal learning; digital ethnography; workplace learning; ethnographic
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 6. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella (Profi7), SA Profilointi 2023-2028
- Kunttu, Henrik
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 1
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Työn ja johtamisen muuttuminen digitaalisessa ajassa (Jyväskylän yliopisto JYU) EWIDE
- Aikuiskasvatustiede (Kasvatustieteiden laitos KASLA) AIK
- Digitalization in and for learning and interaction (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.LearnDigi
- Koulutuksen tutkimuslaitos (Koulutuksen tutkimuslaitos KTL) KTL
- Opettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus) (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Edu; Aiemmin JYU.Ope