A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Enhancing social justice? : Experimenting with social media in preservice teacher education at Makerere University in Uganda (2024)
Sebbowa, D. K., & Kontinen, T. (2024). Enhancing social justice? : Experimenting with social media in preservice teacher education at Makerere University in Uganda. In V. Engström, M. Mustaniemi-Laakso, & L. Stark (Eds.), Social Justice Innovation in Africa (pp. 129-146). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003452423-12
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Sebbowa, Dorothy Kyagaba; Kontinen, Tiina
Emojulkaisu: Social Justice Innovation in Africa
Emojulkaisun toimittajat: Engström, Viljam; Mustaniemi-Laakso, Maija; Stark, Laura
ISBN: 978-1-032-58977-0
eISBN: 978-1-003-45242-3
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 03.06.2024
Artikkelin sivunumerot: 129-146
Kirjan kokonaissivumäärä: 246
Kustantaja: Routledge
Kustannuspaikka: Abingdon
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.4324/9781003452423-12
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96059
Tiivistelmä
This chapter investigates the use of social media as educational tools that can enhance social justice. Rather than focusing on learning, the chapter asks how local social innovation – a new practice of using wikis as a pedagogical tool in a particular way in a specific context – can enable social justice first, in the form of novel, less hierarchical pedagogical relationships and, second, the inclusion of diverse ethnic voices. It first reviews how educational research discusses the notion of social justice in a wide variety of ways and then presents a case of experimenting the use of wikis to educate preservice teachers at Makerere University, Uganda. The analysis of interviews with participants shows the particular ways in which wikis used in discussing the topic of ethnicity enhanced dialogue and collaboration and enabled various voices to be heard, potentially contributing to the practices of future teachers to promote social justice in the multi-ethnic context of Uganda.
YSO-asiasanat: opettajankoulutus; etniset ryhmät; etniset vähemmistöt; etniset suhteet; sosiaalinen oikeudenmukaisuus; sosiaaliset innovaatiot; sosiaalinen media; wikit; yhteisöllinen oppiminen; dialogisuus
Vapaat asiasanat: Uganda
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 2
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: