A3 Book section, Chapters in research books
Koneesta kollegaksi : tekoälyn viestinnällinen toimijuus (2024)


Lindholm, K., & Sihvonen, T. (2024). Koneesta kollegaksi : tekoälyn viestinnällinen toimijuus. In J. Niittymaa, & V. Luoma-aho (Eds.), Tekoälykäs viestintä (pp. 59-76). Helsinki University Library. ProComma Academic, 2024. https://doi.org/10.31885/9789526548814


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsLindholm, Kaisa; Sihvonen, Tanja

Parent publicationTekoälykäs viestintä

Parent publication editorsNiittymaa, Jukka; Luoma-aho, Vilma

ISBN978-952-65239-7-2

eISBN978-952-65239-8-9

Journal or seriesProComma Academic

ISSN2343-4090

eISSN2490-0923

Publication year2024

Number in series2024

Pages range59-76

Number of pages in the book174

PublisherHelsinki University Library

Place of PublicationHelsinki

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

DOIhttps://doi.org/10.31885/9789526548814

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96191


Abstract

Moderni tekoäly ei vain tuota viestinnän ammattilaisen työhön kuuluvia sisältöjä, vaan on viestijä itsessään. Viestivät tekoälyt ovat kieltä käyttäviä ja ihmisenkaltaiseen vuorovaikutukseen kykeneviä algoritmipohjaisia järjestelmiä, joilla on erityistä viestinnällistä toimijuutta. Tämä artikkeli kokoaa yhteen tutkimuskirjallisuuteen nojaavaa tietoa tekoälystä viestijänä ja siitä, mitä viestinnän ammattilaisen tulisi ymmärtää uudenlaisesta vuorovaikutuskumppanistaan. Artikkelissa esitellään esimerkkejä viestivän tekoälyn sovelluksista sekä annetaan näkökulmia niiden rooleista erilaisissa tehtävissä. Teksti käsittelee tekoälyn vuorovaikutteisuuden mahdollisuuksia ja siihen liittyviä tunteita, kokemuksia ja riskejä. Artikkelin lopuksi kirjallisuuden pohjalta esitetään kysymys, huoli ja toive viestinnän ammattilaisille harkittavaksi, kun he työskentelevät viestivän tekoälyn kollegana tai hyödyntävät sitä esimerkiksi asiakaspalvelussa.


Keywordsanthropomorphismorganisational communication and public relationshuman agencyinteractionartificial intelligencechatbotshumanity (mental properties)human-computer interaction

Free keywordsviestivä tekoäly; toimijuus; antropomorfismi; ihmisenkaltaisuus; sosiaaliset botit; ihmis-koneviestintä; vuorovaikutus; organisaatioviestintä


Contributing organizations


Ministry reportingYes

VIRTA submission year2024

Preliminary JUFO rating1


Last updated on 2024-21-08 at 13:31