A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Framework for multilingual and intercultural communication competence : bringing forward a pedagogical perspective and assessment for learning (2024)


Kokkonen, L., & Natri, T. (2024). Framework for multilingual and intercultural communication competence : bringing forward a pedagogical perspective and assessment for learning. In A. Károly, L. Kokkonen, M. Gerlander, & P. Taalas (Eds.), Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education (pp. 19-44). University of Jyväskylä. JYU Studies, 1. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatKokkonen, Lotta; Natri, Teija

EmojulkaisuDriving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education

Emojulkaisun toimittajatKároly, Adrienn; Kokkonen, Lotta; Gerlander, Maija; Taalas, Peppi

eISBN978-952-86-0238-5

Lehti tai sarjaJYU Studies

eISSN2814-8843

Julkaisuvuosi2024

Sarjan numero1

Artikkelin sivunumerot19-44

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (240 sivua)

KustantajaUniversity of Jyväskylä

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttps://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96336


Tiivistelmä

Kulttuurienvälisen viestinnän ja kielitieteiden kentillä on meneillään erilaisia murroksia ja muutoksia. Näiden paradigmamuutosten johdosta kieliä ja kulttuureja ei esimerkiksi enää tarkastella ainoastaan yksittäisinä muuttumattomina kokonaisuuksina, vaan ne nähdään muuttuvina ja neuvoteltavina. Muutosten myötä kulttuurienvälisen vuorovaikutuksen ja kielten osaamisen käsitteitä on myös syytä tarkastella uusista näkökulmista. Uuden tutkimuksen valossa esimerkiksi monikielisen vuorovaikutuksen käsite on syytä nivoa osaksi kulttuurienvälisen vuorovaikutusosaamisen käsitettä. Kulttuurienvälisen viestinnän kentällä on esitetty vaihtoehtoisia malleja ja tapoja ymmärtää ja tarkastella vuorovaikutusosaamista, mutta konkreettiset osaamistavoitteet tai osaamisen sanoittamiseen tähtäävät esimerkit ovat vielä harvassa. Korkeakoulukontekstissa ja tilanteessa, jossa opiskelijoiden ensisijaiset tarpeet liittyvät oman monikielisen ja kulttuurienvälisen osaamisen liittämiseksi osaksi muuta akateemista asiantuntijuutta, tarvitaan konkreettisia pedagogisia työkaluja ja välineitä tämän osaamisen sanoittamiseksi ja kehittämiseksi. Tässä luvussa esittelemme monikielisen ja kulttuurienvälisen vuorovaikutusosaamisen viitekehyksen (multilingual and intercultural communication competence, MICC), jonka tavoitteena on auttaa sekä opettajia että opiskelijoita reflektoimaan, analysoimaan ja sanoittamaan opinnoissa ja työelämässä tarvittavaa monikielistä ja kulttuurienvälistä vuorovaikutusosaamista. Sen lisäksi, että luvussa kuvataan, millaisena ilmiönä monikielinen ja kulttuurienvälinen vuorovaikutusosaaminen voidaan nähdä, siinä esitellään erilaisiin tietoihin, taitoihin, sekä asenteisiin ja motivaatioon liittyviä osaamistavoitteita, jotka kaikki voivat osaltaan vaikuttaa monikieliseen ja kulttuurienväliseen vuorovaikutusosaamiseen kulloisessakin tilanteessa ja/tai kontekstissa. Viitekehystä ei ole tarkoitettu formaalin arvioinnin välineeksi, vaan viitekehys toimii osaamisen reflektoinnin ja sanoittamisen apuvälineenä. Arviointi nähdään näin ollen nimenomaan reflektiona ja vertaispalautteena.


YSO-asiasanatkulttuurienvälinen viestintävuorovaikutusosaaminenmonikielisyyskielitaitoarviointireflektiopalaute

Vapaat asiasanatmonikielisen ja kulttuurienvälisen vuorovaikutusosaamisen viitekehys; osaamisen sanoittaminen ja reflektointi; palaute


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2024

Alustava JUFO-taso0


Viimeisin päivitys 2024-14-10 klo 15:10