A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Framework for multilingual and intercultural communication competence : bringing forward a pedagogical perspective and assessment for learning (2024)
Kokkonen, L., & Natri, T. (2024). Framework for multilingual and intercultural communication competence : bringing forward a pedagogical perspective and assessment for learning. In A. Károly, L. Kokkonen, M. Gerlander, & P. Taalas (Eds.), Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education (pp. 19-44). University of Jyväskylä. JYU Studies, 1. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kokkonen, Lotta; Natri, Teija
Emojulkaisu: Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education
Emojulkaisun toimittajat: Károly, Adrienn; Kokkonen, Lotta; Gerlander, Maija; Taalas, Peppi
eISBN: 978-952-86-0238-5
Lehti tai sarja: JYU Studies
eISSN: 2814-8843
Julkaisuvuosi: 2024
Sarjan numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 19-44
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (240 sivua)
Kustantaja: University of Jyväskylä
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96336
Tiivistelmä
Kulttuurienvälisen viestinnän ja kielitieteiden kentillä on meneillään erilaisia murroksia ja muutoksia. Näiden paradigmamuutosten johdosta kieliä ja kulttuureja ei esimerkiksi enää tarkastella ainoastaan yksittäisinä muuttumattomina kokonaisuuksina, vaan ne nähdään muuttuvina ja neuvoteltavina. Muutosten myötä kulttuurienvälisen vuorovaikutuksen ja kielten osaamisen käsitteitä on myös syytä tarkastella uusista näkökulmista. Uuden tutkimuksen valossa esimerkiksi monikielisen vuorovaikutuksen käsite on syytä nivoa osaksi kulttuurienvälisen vuorovaikutusosaamisen käsitettä. Kulttuurienvälisen viestinnän kentällä on esitetty vaihtoehtoisia malleja ja tapoja ymmärtää ja tarkastella vuorovaikutusosaamista, mutta konkreettiset osaamistavoitteet tai osaamisen sanoittamiseen tähtäävät esimerkit ovat vielä harvassa. Korkeakoulukontekstissa ja tilanteessa, jossa opiskelijoiden ensisijaiset tarpeet liittyvät oman monikielisen ja kulttuurienvälisen osaamisen liittämiseksi osaksi muuta akateemista asiantuntijuutta, tarvitaan konkreettisia pedagogisia työkaluja ja välineitä tämän osaamisen sanoittamiseksi ja kehittämiseksi. Tässä luvussa esittelemme monikielisen ja kulttuurienvälisen vuorovaikutusosaamisen viitekehyksen (multilingual and intercultural communication competence, MICC), jonka tavoitteena on auttaa sekä opettajia että opiskelijoita reflektoimaan, analysoimaan ja sanoittamaan opinnoissa ja työelämässä tarvittavaa monikielistä ja kulttuurienvälistä vuorovaikutusosaamista. Sen lisäksi, että luvussa kuvataan, millaisena ilmiönä monikielinen ja kulttuurienvälinen vuorovaikutusosaaminen voidaan nähdä, siinä esitellään erilaisiin tietoihin, taitoihin, sekä asenteisiin ja motivaatioon liittyviä osaamistavoitteita, jotka kaikki voivat osaltaan vaikuttaa monikieliseen ja kulttuurienväliseen vuorovaikutusosaamiseen kulloisessakin tilanteessa ja/tai kontekstissa. Viitekehystä ei ole tarkoitettu formaalin arvioinnin välineeksi, vaan viitekehys toimii osaamisen reflektoinnin ja sanoittamisen apuvälineenä. Arviointi nähdään näin ollen nimenomaan reflektiona ja vertaispalautteena.
YSO-asiasanat: kulttuurienvälinen viestintä; vuorovaikutus; osaaminen; monikielisyys; kielitaito; arviointi; reflektio; palaute
Vapaat asiasanat: monikielisen ja kulttuurienvälisen vuorovaikutusosaamisen viitekehys; osaamisen sanoittaminen ja reflektointi; palaute
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 0
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä:
- Károly, A., Kokkonen, L., Gerlander, M., Taalas, P., Károly, A., Kokkonen, L., Gerlander, M., Taalas, P., Kokkonen, L., Natri, T., Brauer, H., Károly, A., Gerlander, M., Alanne, A., Ahonen, K., Ylönen, J., Kelly, R., Imamura, Y., Orszag, A., . . . Kotilainen, S. (Eds.). (2024). Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education. Jyväskylän yliopisto. JYU Studies, 1. https://doi.org/10.17011/jyustudies/1