A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
University students’ perceptions of the effectiveness of a course in communication confidence : a qualitative study (2024)


Gerlander, M., & Alanne, A. (2024). University students’ perceptions of the effectiveness of a course in communication confidence : a qualitative study. In A. Károly, L. Kokkonen, M. Gerlander, & P. Taalas (Eds.), Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education (pp. 122-155). University of Jyväskylä. JYU Studies, 1. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatGerlander, Maija; Alanne, Anne

EmojulkaisuDriving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education

Emojulkaisun toimittajatKároly, Adrienn; Kokkonen, Lotta; Gerlander, Maija; Taalas, Peppi

eISBN978-952-86-0238-5

Lehti tai sarjaJYU Studies

eISSN2814-8843

Julkaisuvuosi2024

Sarjan numero1

Artikkelin sivunumerot122-155

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (240 sivua)

KustantajaUniversity of Jyväskylä

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttps://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96331

LisätietojaTiivistelmä myös espanjaksi


Tiivistelmä

Opiskelijakeskeisyyteen perustuvassa yliopistopedagogiikassa suositaan opiskelijoiden aktiiviseen osallistumiseen ja vuorovaikutukseen perustuvien oppimismenetelmien käyttöä. Lisäksi arviointitavat ovat vuorovaikutuksellistuneet. Oppimista arvioidaan kirjallisten tenttien tai tehtävien ohella suullisissa tenteissä, keskusteluissa tai näytöissä. Myös korkeakoulutettujen asiantuntijoiden osaamisvaatimuksissa vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojen merkitys on nostettu keskeiseksi. Esiintymistä ja sosiaalisia tilanteita jännittäville opiskelijoille suullisen viestinnän yleistyminen opetuksessa, oppimisessa ja osaamisvaatimuksissa voi lisätä haitallista stressiä, ja johtaa jopa tiettyjen opintojaksojen välttelyyn ja opintojen viivästymiseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää esiintymistä jännittäville opiskelijoille suunnatun Esiintymisvarmuuden kehittäminen -opintojakson vaikuttavuutta. Tutkimuksessa tarkastellaan opiskelijoiden kuvaamia laadullisia muutoksia viestintävarmuudessaan ja oppimista edistäneitä tekijöitä. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on tuottaa näkemystä ja tietoa Esiintymisvarmuuden kehittäminen -opintojakson pedagogiseen kehittämiseen sekä tuottaa menetelmiä opintojakson vaikuttavuuden arviointiin. Tutkimusaineisto koostuu opiskelijoiden kirjoittamista yhteensä 38 reflektiivisestä esseestä. Aineisto koottiin yhdeksällä esiintymisvarmuuden kehittäminen -opintojaksolla, jotka järjestettiin Jyväskylän yliopistossa vuosien 2018–2021 aikana. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista, teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin ATLAS.ti 22-ohjelmistoa. Keskeisiksi viestintävarmuuden muutoksiksi kuvattiin (a) orientoitumisen muutos, kuten hyväksyvämpi suhtautuminen jännittämiseen, esiintymisen kriteereiden väljentyminen ja vahvempi vuorovaikutusorientaatio suhteessa yleisöön, (b) vahvistunut viestinnällinen minäpystyvyys, (c) tarkoituksenmukaisemmat valmistautumistaidot ja (d) esiintymistä sisältävien kurssien välttelyn väheneminen ja aktiivisempi osallistuminen viestintätilanteissa. Oppimista tukevista tekijöistä korostuivat vertaisryhmä, videon hyödyntäminen reflektoinnissa sekä tutkimus- ja kokemuspohjainen tieto jännittämisestä. Tutkimuksen tulokset tukevat viestintävarmuutta kehittävien opintojaksojen tarpeellisuutta ja merkityksellisyyttä vahvasti esiintymistä jännittäville opiskelijoille. Lisäksi tutkimus korostaa kokonaisvaltaisemman lähestymistavan tarpeellisuutta tutkittaessa viestintävarmuutta kehittävien opintojaksojen ja pedagogisten ratkaisujen vaikuttavuutta.


YSO-asiasanatkorkeakouluopiskeluopiskelijatesiintyminensosiaaliset suhteetarkuusjännittäminenesiintymisjännitysviestintävarmuusvuorovaikutusosaaminen

Vapaat asiasanatviestintävarmuus; esiintymisjännitys; sosiaalinen jännittäminen; viestintäarkuus; vuorovaikutusosaaminen; viestintäpystyvyys; yliopisto-opiskelijat


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Alustava JUFO-taso0


Viimeisin päivitys 2024-16-07 klo 16:52