A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Learner beliefs of Japanese exchange students at a Finnish university (2024)
Kelly, R., & Imamura, Y. (2024). Learner beliefs of Japanese exchange students at a Finnish university. In A. Károly, L. Kokkonen, M. Gerlander, & P. Taalas (Eds.), Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education (pp. 156-180). University of Jyväskylä. JYU Studies, 1. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kelly, Riitta; Imamura, Yuri
Emojulkaisu: Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education
Emojulkaisun toimittajat: Károly, Adrienn; Kokkonen, Lotta; Gerlander, Maija; Taalas, Peppi
eISBN: 978-952-86-0238-5
Lehti tai sarja: JYU Studies
eISSN: 2814-8843
Julkaisuvuosi: 2024
Sarjan numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 156-180
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (240 sivua)
Kustantaja: University of Jyväskylä
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96328
Tiivistelmä
Opiskelu ulkomailla ei-englanninkielisissä maissa on lisääntynyt japanilaisessa korkeakoulutuksessa viime vuosina. Ulkomailla opiskellessaan japanilaiset englanninoppijat kohtaavat englantia käyttäviä henkilöitä, joilla on erilaisia kulttuuritaustoja, mikä tarjoaa heille arvokkaita mahdollisuuksia aitoon vuorovaikutukseen. Suomi on japanilaisten yliopisto-opiskelijoiden suosikkikohde korkeatasoisen koulutuksen ja Japanissa suositun suomalaisen kulttuurin vetovoiman vuoksi. Suomeen opiskelemaan tulevilla opiskelijoilla on hyvin erilaisia motiiveja ja tavoitteita, ja heidän englannin kielen taitotasonsa vaihtelee. Arvokasta tietoa näistä yksilöllisistä eroista saadaan tarkastelemalla opiskelijoiden kielenoppimiseen liittyviä ajatuksia ja asenteita sekä heidän identiteettiään kielenoppijoina. Nämä kielenoppijoiden omaksumat uskomukset vaikuttavat heidän motivaatioonsa, tavoitteisiinsa ja oppimisstrategioihinsa ja siten heidän saavuttamiinsa tuloksiin yleisesti. Tutkimuksessamme tarkasteltiin neljän kotiyliopistossaan eri oppiaineita opiskelevan japanilaisen vaihto-opiskelijan uskomuksia kielten oppimisesta. Opiskelijat osallistuivat Jyväskylän yliopiston monikielisen akateemisen viestinnän keskuksen järjestämille englanninkielisille kursseille, joilla käsiteltiin englannin kieltä ja akateemisia viestintätaitoja. Tutkimusaineisto kerättiin japaninkielisillä yksilöhaastatteluilla, ja siihen sisältyi kuvallista aineistoa piirustusten muodossa (opiskelijoiden kielimuotokuvat ja oppijamuotokuvat). Analysoimme aineiston suomalaisen ja japanilaisen opettajan näkökulmista ja asetimme erilaiset tulkintamme vastakkain saadaksemme kokonaisvaltaisen kuvan osallistujien näkemyksistä. Kuvallisen ja sanallisen aineiston yhdistelmä antoi meille monipuolisen kuvan tutkimukseen osallistuneiden vaihto-opiskelijoiden oppijuuteen liittyvistä uskomuksista ja auttoi meitä ymmärtämään syvällisemmin, miten he näkevät itsensä opiskelijoina ja miten he suhtautuvat englannin kielen oppimiseen. Kun opettajat ymmärtävät oppilaitaan entistä paremmin, he voivat esimerkiksi ottaa paremmin huomioon oppilaiden yksilölliset tarpeet, luoda heille osallistavamman oppimisympäristön ja tarjota mahdollisuuksia kannustavamman oppilas-opettaja-suhteen luomiseen.
YSO-asiasanat: opiskelu ulkomailla; japanilaiset; vaihto-opiskelijat; englannin kieli; kielen oppiminen; uskomukset; kielellinen identiteetti; opettaja-oppilassuhde
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 0
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä:
- Károly, A., Kokkonen, L., Gerlander, M., Taalas, P., Károly, A., Kokkonen, L., Gerlander, M., Taalas, P., Kokkonen, L., Natri, T., Brauer, H., Károly, A., Gerlander, M., Alanne, A., Ahonen, K., Ylönen, J., Kelly, R., Imamura, Y., Orszag, A., . . . Kotilainen, S. (Eds.). (2024). Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education. Jyväskylän yliopisto. JYU Studies, 1. https://doi.org/10.17011/jyustudies/1