A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Learner beliefs of Japanese exchange students at a Finnish university (2024)


Kelly, R., & Imamura, Y. (2024). Learner beliefs of Japanese exchange students at a Finnish university. In A. Károly, L. Kokkonen, M. Gerlander, & P. Taalas (Eds.), Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education (pp. 156-180). University of Jyväskylä. JYU Studies, 1. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatKelly, Riitta; Imamura, Yuri

EmojulkaisuDriving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education

Emojulkaisun toimittajatKároly, Adrienn; Kokkonen, Lotta; Gerlander, Maija; Taalas, Peppi

eISBN978-952-86-0238-5

Lehti tai sarjaJYU Studies

eISSN2814-8843

Julkaisuvuosi2024

Sarjan numero1

Artikkelin sivunumerot156-180

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (240 sivua)

KustantajaUniversity of Jyväskylä

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttps://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96328


Tiivistelmä

Opiskelu ulkomailla ei-englanninkielisissä maissa on lisääntynyt japanilaisessa korkeakoulutuksessa viime vuosina. Ulkomailla opiskellessaan japanilaiset englanninoppijat kohtaavat englantia käyttäviä henkilöitä, joilla on erilaisia kulttuuritaustoja, mikä tarjoaa heille arvokkaita mahdollisuuksia aitoon vuorovaikutukseen. Suomi on japanilaisten yliopisto-opiskelijoiden suosikkikohde korkeatasoisen koulutuksen ja Japanissa suositun suomalaisen kulttuurin vetovoiman vuoksi. Suomeen opiskelemaan tulevilla opiskelijoilla on hyvin erilaisia motiiveja ja tavoitteita, ja heidän englannin kielen taitotasonsa vaihtelee. Arvokasta tietoa näistä yksilöllisistä eroista saadaan tarkastelemalla opiskelijoiden kielenoppimiseen liittyviä ajatuksia ja asenteita sekä heidän identiteettiään kielenoppijoina. Nämä kielenoppijoiden omaksumat uskomukset vaikuttavat heidän motivaatioonsa, tavoitteisiinsa ja oppimisstrategioihinsa ja siten heidän saavuttamiinsa tuloksiin yleisesti. Tutkimuksessamme tarkasteltiin neljän kotiyliopistossaan eri oppiaineita opiskelevan japanilaisen vaihto-opiskelijan uskomuksia kielten oppimisesta. Opiskelijat osallistuivat Jyväskylän yliopiston monikielisen akateemisen viestinnän keskuksen järjestämille englanninkielisille kursseille, joilla käsiteltiin englannin kieltä ja akateemisia viestintätaitoja. Tutkimusaineisto kerättiin japaninkielisillä yksilöhaastatteluilla, ja siihen sisältyi kuvallista aineistoa piirustusten muodossa (opiskelijoiden kielimuotokuvat ja oppijamuotokuvat). Analysoimme aineiston suomalaisen ja japanilaisen opettajan näkökulmista ja asetimme erilaiset tulkintamme vastakkain saadaksemme kokonaisvaltaisen kuvan osallistujien näkemyksistä. Kuvallisen ja sanallisen aineiston yhdistelmä antoi meille monipuolisen kuvan tutkimukseen osallistuneiden vaihto-opiskelijoiden oppijuuteen liittyvistä uskomuksista ja auttoi meitä ymmärtämään syvällisemmin, miten he näkevät itsensä opiskelijoina ja miten he suhtautuvat englannin kielen oppimiseen. Kun opettajat ymmärtävät oppilaitaan entistä paremmin, he voivat esimerkiksi ottaa paremmin huomioon oppilaiden yksilölliset tarpeet, luoda heille osallistavamman oppimisympäristön ja tarjota mahdollisuuksia kannustavamman oppilas-opettaja-suhteen luomiseen.


YSO-asiasanatopiskelu ulkomaillajapanilaisetvaihto-opiskelijatenglannin kielikielen oppiminenuskomuksetkielellinen identiteettiopettaja-oppilassuhde

Vapaat asiasanatSuomi; japanilaiset englannin oppijat; kielenoppimiseen liittyvät uskomukset; oppijan uskomukset; kielimuotokuvat; oppijan muotokuvat


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2024

Alustava JUFO-taso0


Viimeisin päivitys 2024-14-09 klo 20:06