A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Student perceptions of teaching presence in an online academic reading module : an action research study (2024)


Orszag, A. (2024). Student perceptions of teaching presence in an online academic reading module : an action research study. In A. Károly, L. Kokkonen, M. Gerlander, & P. Taalas (Eds.), Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education (pp. 181-198). University of Jyväskylä. JYU Studies, 1. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatOrszag, Aaron

EmojulkaisuDriving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education

Emojulkaisun toimittajatKároly, Adrienn; Kokkonen, Lotta; Gerlander, Maija; Taalas, Peppi

eISBN978-952-86-0238-5

Lehti tai sarjaJYU Studies

eISSN2814-8843

Julkaisuvuosi2024

Sarjan numero1

Artikkelin sivunumerot181-198

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (240 sivua)

KustantajaUniversity of Jyväskylä

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttps://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96327


Tiivistelmä

Tehokkaan opetuksen suunnittelun kannalta on ratkaisevan tärkeää ymmärtää, miten opiskelijat havaitsevat opetuksellisen läsnäolon verkko-oppimisympäristöissä. Tässä nelivuotisessa ja neljän eri kohortin toimintatutkimushankkeessa selvitettiin, miten kolme pedagogista tekijää, eli integroitu tuki, oppimisympäristön järjestelyt ja opettajan antama palaute verrattuna perusmalliin, vaikuttivat opetukselliseen läsnäoloon, joka on keskeinen ulottuvuus tutkivan yhteisön (Community of Inquiry, CoI) mallissa. Tutkimukseen osallistui ensimmäisen vuoden kasvatustieteen kandidaattiopiskelijoita, jotka suorittivat pakollista akateemisten tekstitaitojen kurssia. Kurssiin sisältyi verkko-opetusmoduuli, jonka tarkoituksena oli kehittää opiskelijoiden akateemista lukutaitoa. Toimintatutkimuksen tavoitteena oli selvittää, lisäsikö kunkin pedagogisen tekijän käyttöönotto merkittävästi opiskelijoiden havaintoja opetuksellisesta läsnäolosta. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten opiskelijoiden luottamus akateemisiin kykyihinsä (CAA) ja englannin kielen taitoonsa (CE) sekä heidän käyttämänsä työskentelytapa (WM, yksilötai ryhmätyöskentely) vaikuttivat heidän havaintoihinsa opetuksellisesta läsnäolosta moduulissa. Muuttujia testattiin konfirmatorisen faktorianalyysin, mittausinvarianssin, keskiarvovertailun ja regressioanalyysin avulla. Tulokset osoittavat, että integroitu tuki näyttää olevan tärkein opiskelijoiden havaintoihin opetuksellisesta läsnäolosta vaikuttava tekijä. Minkään kohortin osalta ei todettu merkitsevää eroa opiskelijoiden CAA:n, CE:n ja WM:n vaikutuksessa heidän havaintoihinsa opetuksellisesta läsnäolosta. Vuoden 2021 kohortissa verkko-opetusmoduulin yksilöllisesti suorittaneet opiskelijat kuitenkin raportoivat havainneensa opetuksellista läsnäoloa huomattavasti enemmän kuin ryhmässä työskennelleet opiskelijat. Nämä opiskelijat näyttivät muodostavan ryhmiä pikemminkin koetun CAA:n kuin itsearvioidun CE:n perusteella, mutta tätä havaintoa ei tehty kolmessa muussa kohortissa. Tulokset tuovat esiin erilaisten pedagogisten tekijöiden ja opiskelijoiden valintojen vaikutukset opetukselliseen läsnäoloon, millä on merkittäviä implikaatioita toimivien verkkokurssien suunnitteluun.


YSO-asiasanatkorkeakouluopetusverkko-opetusopetusmenetelmätoppimisympäristöpedagoginen suunnittelukorkeakouluopiskelutoimintatutkimuskohorttitutkimus

Vapaat asiasanatopetuksellinen läsnäolo; akateeminen lukeminen; tutkiva yhteisö


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2024

Alustava JUFO-taso0


Viimeisin päivitys 2024-14-09 klo 20:26