A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Student perceptions of teaching presence in an online academic reading module : an action research study (2024)
Orszag, A. (2024). Student perceptions of teaching presence in an online academic reading module : an action research study. In A. Károly, L. Kokkonen, M. Gerlander, & P. Taalas (Eds.), Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education (pp. 181-198). University of Jyväskylä. JYU Studies, 1. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Orszag, Aaron
Emojulkaisu: Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education
Emojulkaisun toimittajat: Károly, Adrienn; Kokkonen, Lotta; Gerlander, Maija; Taalas, Peppi
eISBN: 978-952-86-0238-5
Lehti tai sarja: JYU Studies
eISSN: 2814-8843
Julkaisuvuosi: 2024
Sarjan numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 181-198
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (240 sivua)
Kustantaja: University of Jyväskylä
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96327
Tiivistelmä
Tehokkaan opetuksen suunnittelun kannalta on ratkaisevan tärkeää ymmärtää, miten opiskelijat havaitsevat opetuksellisen läsnäolon verkko-oppimisympäristöissä. Tässä nelivuotisessa ja neljän eri kohortin toimintatutkimushankkeessa selvitettiin, miten kolme pedagogista tekijää, eli integroitu tuki, oppimisympäristön järjestelyt ja opettajan antama palaute verrattuna perusmalliin, vaikuttivat opetukselliseen läsnäoloon, joka on keskeinen ulottuvuus tutkivan yhteisön (Community of Inquiry, CoI) mallissa. Tutkimukseen osallistui ensimmäisen vuoden kasvatustieteen kandidaattiopiskelijoita, jotka suorittivat pakollista akateemisten tekstitaitojen kurssia. Kurssiin sisältyi verkko-opetusmoduuli, jonka tarkoituksena oli kehittää opiskelijoiden akateemista lukutaitoa. Toimintatutkimuksen tavoitteena oli selvittää, lisäsikö kunkin pedagogisen tekijän käyttöönotto merkittävästi opiskelijoiden havaintoja opetuksellisesta läsnäolosta. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten opiskelijoiden luottamus akateemisiin kykyihinsä (CAA) ja englannin kielen taitoonsa (CE) sekä heidän käyttämänsä työskentelytapa (WM, yksilötai ryhmätyöskentely) vaikuttivat heidän havaintoihinsa opetuksellisesta läsnäolosta moduulissa. Muuttujia testattiin konfirmatorisen faktorianalyysin, mittausinvarianssin, keskiarvovertailun ja regressioanalyysin avulla. Tulokset osoittavat, että integroitu tuki näyttää olevan tärkein opiskelijoiden havaintoihin opetuksellisesta läsnäolosta vaikuttava tekijä. Minkään kohortin osalta ei todettu merkitsevää eroa opiskelijoiden CAA:n, CE:n ja WM:n vaikutuksessa heidän havaintoihinsa opetuksellisesta läsnäolosta. Vuoden 2021 kohortissa verkko-opetusmoduulin yksilöllisesti suorittaneet opiskelijat kuitenkin raportoivat havainneensa opetuksellista läsnäoloa huomattavasti enemmän kuin ryhmässä työskennelleet opiskelijat. Nämä opiskelijat näyttivät muodostavan ryhmiä pikemminkin koetun CAA:n kuin itsearvioidun CE:n perusteella, mutta tätä havaintoa ei tehty kolmessa muussa kohortissa. Tulokset tuovat esiin erilaisten pedagogisten tekijöiden ja opiskelijoiden valintojen vaikutukset opetukselliseen läsnäoloon, millä on merkittäviä implikaatioita toimivien verkkokurssien suunnitteluun.
YSO-asiasanat: korkeakouluopetus; verkko-opetus; opetusmenetelmät; oppimisympäristö; pedagoginen suunnittelu; korkeakouluopiskelu; toimintatutkimus; kohorttitutkimus
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 0
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä:
- Károly, A., Kokkonen, L., Gerlander, M., Taalas, P., Károly, A., Kokkonen, L., Gerlander, M., Taalas, P., Kokkonen, L., Natri, T., Brauer, H., Károly, A., Gerlander, M., Alanne, A., Ahonen, K., Ylönen, J., Kelly, R., Imamura, Y., Orszag, A., . . . Kotilainen, S. (Eds.). (2024). Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education. Jyväskylän yliopisto. JYU Studies, 1. https://doi.org/10.17011/jyustudies/1