A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Expanding the conceptualisation of writing : a paradigm shift in teaching written communication at a Finnish university (2024)
Jokinen, E., Kuitunen, H., & Torvelainen, P. (2024). Expanding the conceptualisation of writing : a paradigm shift in teaching written communication at a Finnish university. In A. Károly, L. Kokkonen, M. Gerlander, & P. Taalas (Eds.), Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education (pp. 199-220). University of Jyväskylä. JYU Studies, 1. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Jokinen, Elina; Kuitunen, Heidi; Torvelainen, Päivi
Emojulkaisu: Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education
Emojulkaisun toimittajat: Károly, Adrienn; Kokkonen, Lotta; Gerlander, Maija; Taalas, Peppi
eISBN: 978-952-86-0238-5
Lehti tai sarja: JYU Studies
eISSN: 2814-8843
Julkaisuvuosi: 2024
Sarjan numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 199-220
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (240 sivua)
Kustantaja: University of Jyväskylä
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96326
Tiivistelmä
Tarkastelemme tässä luvussa suomenkielisen kirjoitusviestinnän opetuksen muutosta Jyväskylän yliopiston Monikielisen akateemisen viestinnän keskuksessa aikavälillä 2010–2020. Vuosina 2013–2014 kirjoitusviestinnän opettajatiimi arvioi ja jäsensi tieteellisen kirjoittamisen opetuksen tavoitteita ja sisältöjä. Tästä pedagogisesta kehittämistyöstä käytämme nimitystä opintopolkutyöskentely. Vertaamme vuosien 2010 ja 2020 opetussuunnitelmia, ennen ja jälkeen kehitystyön, ja tarkastelemme, miten niissä lähestytään tieteellistä kirjoittamista ja kirjoittamisen pedagogiikkaa. Hyödynnämme tarkastelussa Ivaničin (2004) viitekehystä, jossa esitellään kuusi kirjoittamisen diskurssia. Diskurssit perustuvat erilaisiin tapoihin käsitteellistää kieltä ja kirjoittamista, ja ne ilmenevät kirjoittamista ja kirjoittamisen pedagogiikkaa koskevissa uskomuksissa, arvoissa ja käytännöissä. Tarkastelumme osoittaa, että kirjoitusviestinnän kehittämistyö sai aikaan merkittäviä muutoksia siinä, miten kirjoittamista käsitteellistetään. Jälkimmäisessä opetussuunnitelmassa käsitys kirjoittamisesta on aiempaa laajempi: kirjoittaminen ei näyttäydy ainoastaan tekstilajien ja kielen hallintana, vaan sosiokulttuurisessa kontekstissa tapahtuvana toimintana, jota voidaan tarkastella myös mentaalisten ja käytännöllisten prosessien kannalta. Pohdimme lopuksi, miten tärkeää on tunnistaa kirjoittamisen pedagogiikan taustalla olevia kieli-ideologioita. Avoin ja kriittinen keskustelu kirjoittamisen opettamista ja oppimista koskevista uskomuksista ja arvoista on keskeistä, kun tehdään yhteistyötä yliopistojen kieli-ja viestintäopintojen kehittämiseksi.
YSO-asiasanat: kirjoittaminen; tieteellinen kirjoittaminen; opetus; korkeakoulupedagogiikka; opetussuunnitelmat; diskurssi; ideologiat; kielitaito; tekstitaito
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 0
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä:
- Károly, A., Kokkonen, L., Gerlander, M., Taalas, P., Károly, A., Kokkonen, L., Gerlander, M., Taalas, P., Kokkonen, L., Natri, T., Brauer, H., Károly, A., Gerlander, M., Alanne, A., Ahonen, K., Ylönen, J., Kelly, R., Imamura, Y., Orszag, A., . . . Kotilainen, S. (Eds.). (2024). Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education. Jyväskylän yliopisto. JYU Studies, 1. https://doi.org/10.17011/jyustudies/1