A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Juniorigolfareiden motivaatio ja viihtyminen golfharrastuksessa ja koululiikunnassa (2012)
Junior golfers' motivation and enjoyment in golf and physical education


Nieminen, R., & Nieminen, P. (2012). Juniorigolfareiden motivaatio ja viihtyminen golfharrastuksessa ja koululiikunnassa. Liikunta & Tiede, 40(6), 36-44. https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2012/lt612_tutkimusartikkelit_nieminen_lowres.pdf


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatNieminen, Reetu; Nieminen, Pipsa

Lehti tai sarjaLiikunta & Tiede

ISSN0358-7010

Julkaisuvuosi2012

Volyymi40

Lehden numero6

Artikkelin sivunumerot36-44

KustantajaLiikuntatieteellinen Seura

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttps://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2012/lt612_tutkimusartikkelit_nieminen_lowres.pdf

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85964


Tiivistelmä

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ja vertailla juniorigolfareiden motivaatiota ja viihtymistä golfharjoituksissa ja koululiikunnassa sekä etsiä motivaatiomuuttujia, jotka selittävät parhaiten viihtymistä golfharjoituksissa ja koululiikunnassa. Tutkimukseen osallistui 158, 12–18 vuoden ikäistä nuorta 31 eri golfseurasta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, jossa selviteltiin juniorigolfareiden viihtymistä sekä motivaatiota koetun autonomian, sosiaalisen yhteenkuuluvuuden, koetun pätevyyden sekä tehtävä- ja kilpailupainotteisen ilmaston osalta. Koetun pätevyyden mittaria lukuun ottamatta golfharjoitusten ja koululiikunnan motivaatiota tutkittiin omilla rinnakkaisilla mittareilla. Mittareiden sisäistä luotettavuutta osoittavat Cronbachin alfakertoimet olivat hyviä. Tulosten mukaan golfjunioreiden golfharrastukseen liittyvä motivaatio oli merkitsevästi korkeampi kuin koululiikunnan motivaatio. Kuitenkin myös koululiikunnan motivaatiota voidaan pitää hyvänä lukuun ottamatta alhaiseksi koettua autonomiaa. Autonomia osoittautui kuitenkin tärkeäksi motivaatiotekijäksi, joka oli voimakkaassa positiivisessa yhteydessä kaikkiin muihin koululiikunnan motivaatiomuuttujiin sekä viihtymiseen. Pojat kokivat sekä golfin että koululiikunnan motivaatioilmaston kilpailullisemmaksi kuin tytöt, jotka puolestaan kokivat koululiikunnassa sosiaalista yhteenkuuluvuutta enemmän kuin pojat. Golfjuniorit viihtyivät hyvin koululiikunnassa ja varsinkin golfharrastuksessa. Viihtymistä golfharrastuksessa ja koululiikunnassa selittivät parhaiten tehtäväilmasto ja sosiaalinen yhteenkuuluvuus. Näiden lisäksi koululiikunnassa viihtymistä selittivät myös koettu pätevyys ja autonomia. Tutkimustulosten perusteella valmentajien ja varsinkin liikunnanopettajien tulisi suosia tehtäväpainotteista ilmastoa ja käyttää työtapoja, jotka edistävät oppilaiden yhteistyötä, mahdollistavat onnistumisen kokemukset ja ottavat oppilaat mukaan päätöksentekoon lisätäkseen oppilaiden viihtymistä. Koululiikunnan motivaatiotekijöiden korrelatiiviset yhteydet golfin motivaatiotekijöihin haastavat tulevat tutkijat selvittelemään liikuntamotivaatiota eri konteksteissa sekä motivaation mahdollista siirtymistä liikuntakontekstista toiseen.


YSO-asiasanatnuoretkoululiikuntamotivaatiominäpystyvyysautonomiavapaa-ajantoiminnatliikuntaharrastusgolfliikuntakasvatus


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2012

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2023-10-05 klo 09:01