A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
The economic logic of cultural Europeanization: Branding, competition and social capital (2024)
Lähdesmäki, T. (2024). The economic logic of cultural Europeanization: Branding, competition and social capital. In E. Psychogiopoulou, & S. Schoenmaeker (Eds.), European Union Economic Law and Culture : Towards a European Culturally Corrected Market Economy (pp. 27-45). Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781803927138.00008
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Lähdesmäki,Tuuli
Emojulkaisu: European Union Economic Law and Culture : Towards a European Culturally Corrected Market Economy
Emojulkaisun toimittajat: Psychogiopoulou, Evangelia; Schoenmaeker, Sarah
ISBN: 978-1-80392-712-1
eISBN: 978-1-80392-713-8
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 16.05.2024
Artikkelin sivunumerot: 27-45
Kirjan kokonaissivumäärä: 303
Kustantaja: Edward Elgar Publishing
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.4337/9781803927138.00008
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Tiivistelmä
The EU’s cultural policy discourse aims to appeal to Europeans’ feelings of belonging, sense of communality, and cultural and social attachments. This cultural Europeanization is particularly embedded in the emblematic EU cultural initiatives. Even though these initiatives are not funding instruments or include only modest monetary support, they draw on a special economic logic. This chapter explores how this logic impacts and is utilized by actors involved in implementing these initiatives. Three interlinked factors are found to engage actors in cultural Europeanization for free or with a relatively small economic stake: the expected brand value of the initiatives, the idea of competition for using the initiatives and their moderate funding as branding tools, and the social capital that cultural actors gain through participating in the initiatives.
YSO-asiasanat: kulttuuripolitiikka; eurooppalaistuminen; brändäys; kilpailu (ilmiö); sosiaalinen pääoma; talouselämä
Vapaat asiasanat: cultural Europeanization; emblematic EU cultural initiatives; economic logic; branding; competition; social capital
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- EU:n kulttuuriperintödiplomatia ja kulttuuriperintöjen välisen vuoropuhelun dynamiikka
- Lähdesmäki, Tuuli
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 2