A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
The economic logic of cultural Europeanization: Branding, competition and social capital (2024)


Lähdesmäki, T. (2024). The economic logic of cultural Europeanization: Branding, competition and social capital. In E. Psychogiopoulou, & S. Schoenmaeker (Eds.), European Union Economic Law and Culture : Towards a European Culturally Corrected Market Economy (pp. 27-45). Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781803927138.00008


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatLähdesmäki,Tuuli

EmojulkaisuEuropean Union Economic Law and Culture : Towards a European Culturally Corrected Market Economy

Emojulkaisun toimittajat Psychogiopoulou, Evangelia; Schoenmaeker, Sarah

ISBN978-1-80392-712-1

eISBN978-1-80392-713-8

Julkaisuvuosi2024

Ilmestymispäivä16.05.2024

Artikkelin sivunumerot27-45

Kirjan kokonaissivumäärä303

KustantajaEdward Elgar Publishing

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.4337/9781803927138.00008

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus


Tiivistelmä

The EU’s cultural policy discourse aims to appeal to Europeans’ feelings of belonging, sense of communality, and cultural and social attachments. This cultural Europeanization is particularly embedded in the emblematic EU cultural initiatives. Even though these initiatives are not funding instruments or include only modest monetary support, they draw on a special economic logic. This chapter explores how this logic impacts and is utilized by actors involved in implementing these initiatives. Three interlinked factors are found to engage actors in cultural Europeanization for free or with a relatively small economic stake: the expected brand value of the initiatives, the idea of competition for using the initiatives and their moderate funding as branding tools, and the social capital that cultural actors gain through participating in the initiatives.


YSO-asiasanatkulttuuripolitiikkaeurooppalaistuminenbrändäyskilpailu (ilmiö)sosiaalinen pääomatalouselämä

Vapaat asiasanatcultural Europeanization; emblematic EU cultural initiatives; economic logic; branding; competition; social capital


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2024

Alustava JUFO-taso2


Viimeisin päivitys 2024-14-10 klo 15:08