A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Friend influence and susceptibility to influence on emotions towards math : The role of adolescent temperament (2024)
Kiuru, N., DeLay, D., Tervahartiala, K., Polet, J., & Hirvonen, R. (2024). Friend influence and susceptibility to influence on emotions towards math : The role of adolescent temperament. British Journal of Educational Psychology, Early View. https://doi.org/10.1111/bjep.12710
Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kiuru, Noona; DeLay, Dawn; Tervahartiala, Katja; Polet, Juho; Hirvonen, Riikka
Lehti tai sarja: British Journal of Educational Psychology
ISSN: 0007-0998
eISSN: 2044-8279
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 29.07.2024
Volyymi: Early View
Kustantaja: John Wiley & Sons
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1111/bjep.12710
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96578
Tiivistelmä
Peer relationships during adolescence play an important role in shaping academic outcomes. The present study examined friend influences on emotions towards math, as well as the role of temperament in these influences.
Sample
The sample consisted of 350 Finnish students (mean age 13.29 years; 64% girls) who were involved in stable friendship dyads from fall to spring of Grade 7.
Methods
In this two-wave study, information on adolescents' temperament (i.e., negative emotionality, extraversion, effortful control) and on seven emotions towards math (i.e., enjoyment, hope, pride, anger, anxiety, shame, hopelessness, and boredom) was collected during grade 7. The data were analysed using longitudinal actor-partner interdependence models.
Results
The results showed that friends resembled each other in all the investigated math-related emotions. Furthermore, over and above these initial similarities, friends mutually influenced each other's math-related enjoyment and anger towards math. Students characterized by higher negative emotionality also influenced their friends with lower levels of negative emotionality towards an increase in math-related anger and a lack of effortful control made adolescents more susceptible to friend influence over math-related shame and anxiety.
Conclusion
Our findings demonstrate that friends influence each other over time in math-related enjoyment and frustration. Furthermore, high negative emotionality may make adolescents more influential over their friends' math-related anger and a lack of effortful control may make adolescents more susceptible to friend influence over math-related shame and anxiety. Thus, the current findings have implications for how peer relations may impact individual outcomes in mathematics, for better or worse.
YSO-asiasanat: matematiikka; temperamentti; nuoruus; tunteet; vertaissuhteet
Vapaat asiasanat: achievement emotions; adolescence; mathematics; peer influence; temperament
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Oppimisvaikeuksien, temperamentin ja sosiaalisten suhteiden rooli varhaisnuorten akateemisessa sopeutumisessa: Monitasoinen ja kokeellinen tutkimus
- Ahonen, Timo
- Suomen Akatemia
- Alakoulusta yläkouluun siirtyvien oppilaiden suoritusstrategiat - Yhteydet motivaatioon, temperamenttiin, toiminnanohjaukseen ja akateemiseen kimmoisuuteen
- Hirvonen, Riikka
- Suomen Akatemia
- Oikeus osallisuuteen: Yksinäisyyden ja ostrakismin vähentäminen lapsuudessa ja nuoruudessa
- Kiuru, Noona
- Suomen Akatemia
- Oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippututkimusyksikkö
- Leppänen, Paavo
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 2
- Psykologia (Psykologian laitos PSY) PSY
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Käyttäytymisen muutos, hyvinvointi ja terveys elämänkulussa (Jyväskylän yliopisto JYU) BC-Well
- Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe
- Lapset, perheet ja sosiaalinen kestävyys (Jyväskylän yliopisto JYU) SOSUS
- Liikuntapsykologia (Liikuntatieteellinen tiedekunta LTK, SPORT) LPS
- Käyttäytymisen muutos, hyvinvointi ja terveys elämänkulussa (Jyväskylän yliopisto JYU) BC-Well
- Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Lapset, perheet ja sosiaalinen kestävyys (Jyväskylän yliopisto JYU) SOSUS