A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Managers’ sociocognitive conflicts in collaborative learning (2024)
Laajala, M., Hämäläinen, R., Lämsä, T., Riivari, E., & Lehesvuori, S. (2024). Managers’ sociocognitive conflicts in collaborative learning. Studies in Continuing Education, Early online. https://doi.org/10.1080/0158037X.2024.2388895
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Laajala, Markku; Hämäläinen, Raija; Lämsä, Tiina; Riivari, Elina; Lehesvuori, Sami
Lehti tai sarja: Studies in Continuing Education
ISSN: 0158-037X
eISSN: 1470-126X
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 07.08.2024
Volyymi: Early online
Kustantaja: Taylor & Francis
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/0158037X.2024.2388895
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96718
Tiivistelmä
Despite extensive research on collaborative learning and sociocognitive conflict, its impact on executive education and managers’ learning is less understood. This study addresses this gap by identifying the manifestations and topics of verbalised sociocognitive conflicts and reflective collaborative discussions in managers’ collaborative small-group learning settings. The research material comprises approximately 40.5 hours of video recordings from three separate small groups. This video material was analysed qualitatively using thematic analysis, guided by prior collaborative learning research, focusing on the role of sociocognitive conflict. Various forms of challenging as manifestations of verbalised sociocognitive conflicts were identified in the small-group setting at both the group and structural and individual and peer levels. The study demonstrates how managers’ discussions evolve from sociocognitive conflict to reflective conversations fostering collaborative learning, highlighting the crucial role of these conflicts in managers’ learning. Theoretical implications provide insights into how sociocognitive conflict evolves into collaborative learning in managers’ education, suggesting insights for further research. This study has practical implications for developing collaborative learning and executive education for managers by leveraging sociocognitive conflicts.
YSO-asiasanat: yhteisöllinen oppiminen; johtamiskoulutus; esihenkilötyö; esihenkilötaidot; pienryhmät; keskusteluryhmät; konfliktit; reflektio
Vapaat asiasanat: collaborative learning; small group; manager; executive education; sociocognitive conflict
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 6. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella (Profi7), SA Profilointi 2023-2028
- Kunttu, Henrik
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 1
- Digitalization in and for learning and interaction (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.LearnDigi
- Työn ja johtamisen muuttuminen digitaalisessa ajassa (Jyväskylän yliopisto JYU) EWIDE
- Varhaiskasvatus (Kasvatustieteiden laitos KASLA) (Opettajankoulutuslaitos OKL) VKT
- Resurssiviisausyhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Wisdom
- Johtaminen (Kauppakorkeakoulu JSBE) YJO
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Kestävä liiketoiminta ja talous (painoala) (Kauppakorkeakoulu JSBE) ; Aiemmin Vastuullinen liiketoiminta
- Opettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus) (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Edu; Aiemmin JYU.Ope
- Digitalization in and for learning and interaction (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.LearnDigi
- Työn ja johtamisen muuttuminen digitaalisessa ajassa (Jyväskylän yliopisto JYU) EWIDE
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Resurssiviisausyhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Wisdom