A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Pedagogical Agents Communicating and Scaffolding Students’ Learning : High School Teachers’ and Students’ Perspectives (2024)
Sikström, P., Valentini, C., Sivunen, A., & Kärkkäinen, T. (2024). Pedagogical Agents Communicating and Scaffolding Students’ Learning : High School Teachers’ and Students’ Perspectives. Computers and Education, 222, Article 105140. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2024.105140
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Sikström, Pieta; Valentini, Chiara; Sivunen, Anu; Kärkkäinen, Tommi
Lehti tai sarja: Computers and Education
ISSN: 0360-1315
eISSN: 1873-782X
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 22.08.2024
Volyymi: 222
Artikkelinumero: 105140
Kustantaja: Elsevier
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2024.105140
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96905
Tiivistelmä
Pedagogical agents (PAs) communicate verbally and non-verbally with students in digital and virtual reality/augmented reality learning environments. PAs have been shown to be beneficial for learning, and generative artificial intelligence, such as large language models, can improve PAs’ communication abilities significantly. K-12 education is underrepresented in learning technology research and teachers’ and students’ insights have not been considered when developing PA communication. The current study addresses this research gap by conducting and analyzing semi-structured, in-depth interviews with eleven high school teachers and sixteen high school students about their expectations for PAs’ communication capabilities. The interviewees identified relational and task-related communication capabilities that a PA should perform to communicate effectively with students and scaffold their learning. PA communication that is simultaneously affirmative and relational can induce immediacy, foster the relationship and engagement with a PA, and support students’ learning management. Additionally, the teachers and students described the activities and technological aspects that should be considered when designing conversational PAs. The study showed that teachers and students applied human-to-human communication scripts when outlining their desired PA communication characteristics. The study offers novel insights and recommendations to researchers and developers on the communicational, pedagogical, and technological aspects that must be considered when designing communicative PAs that scaffold students’ learning, and discusses the contributions on human–machine communication in education.
YSO-asiasanat: opetusvälineet; oppimisalustat; toisen asteen koulutus; lukio; älykkäät agentit; tekoäly; oppiminen; ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutus; käyttäjälähtöisyys; käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Vapaat asiasanat: pedagogical agent; secondary education; user-centered design; human–machine communication (HMC); human-to-human communication script
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 3
- Koulutusteknologia ja kognitiotiede (Informaatioteknologian tiedekunta IT) LEACS
- Human and Machine based Intelligence in Learning (Informaatioteknologian tiedekunta IT) HUMBLE
- Viestinnän johtaminen (Kauppakorkeakoulu JSBE)
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Viestintä (Kieli- ja viestintätieteiden laitos KIVI)
- Työn ja johtamisen muuttuminen digitaalisessa ajassa (Jyväskylän yliopisto JYU) EWIDE
- Tekniikka (Informaatioteknologian tiedekunta IT) OHTE; Aiemmin Ohjelmisto- ja tietoliikennetekniikka