A2 Review article, Literature review, Systematic review
Miten voimme tunnistaa lapset, joilla on motorisen oppimisen vaikeuksia, ja tukea heitä kouluympäristössä? (2014)
Asunta, P., Mälkönen, I., Viholainen, H., Ahonen, T., & Rintala, P. (2014). Miten voimme tunnistaa lapset, joilla on motorisen oppimisen vaikeuksia, ja tukea heitä kouluympäristössä?. NMI-Bulletin, 24(4), 4-21. https://bulletin.nmi.fi/2015/01/26/miten-voimme-tunnistaa-lapset-joilla-on-motorisen-oppimisen-vaikeuksia-ja-tukea-heita-kouluymparistossa/
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Asunta, Piritta; Mälkönen, Ida; Viholainen, Helena; Ahonen, Timo; Rintala, Pauli
Journal or series: NMI-Bulletin
ISSN: 1236-2778
Publication year: 2014
Volume: 24
Issue number: 4
Pages range: 4-21
Publisher: Niilo Mäki Instituutti
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://bulletin.nmi.fi/2015/01/26/miten-voimme-tunnistaa-lapset-joilla-on-motorisen-oppimisen-vaikeuksia-ja-tukea-heita-kouluymparistossa/
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Delayed open access channel
Additional information: Katsaukset
Abstract
Lapset, joilla on motorisen oppimisen vaikeuksia, tulisi seuloa tuen piiriin mahdollisimman varhain. Kouluissa lasten motorisiin vaikeuksiin puututaan kuitenkin hyvin harvoin, vaikka tiedetään motoristen taitojen yhteydet lapsen kokonaiskehitykseen. Opettajilla on käytössään hyvin niukasti välineitä, joilla he voisivat arvioida lasten toimintakykyä ja tunnistaa motorisen oppimisen vaikeuksia. Sekä lasten itsearviointiin sopiville lomakkeille että vanhemmille suunnatuille motorisen oppimisen vaikeuden seulontalomakkeille ja niiden kehittämiselle on tarvetta. Suosittelemme maailmanlaajuisesti käytössä olevan standardoidun testin, kuten MABC-2-, KTK- tai BOTMP-2-testin, kulttuurista kääntämistä ja suomalaisen normiston keräämistä. Arviointimenetelmien kehittäminen mahdollistaisi paremmin monivaiheisen lähestymistavan sekä moniammatillisen yhteistyön, jolloin tietoa voitaisiin kerätä eri tahoilta ja ICF-CY-viitekehyksen eri toimintakyvyn osa-alueilta. Opettajat tarvitsevat apua paitsi tukea tarvitsevien lasten tunnistamiseen myös heidän tukemiseensa. Interventiotutkimusten perusteella tarkastellaan, mitkä olisivat tehokkaimpia kouluihin soveltuvia motoristen taitojen oppimisen tukemisen muotoja. Opettajille tarjotaan myös tehokkaiksi todettuja käytännön vinkkejä lasten tukemiseksi. Käytännön neuvoja voi hyödyntää oppilaiden osallisuuden lisäämiseen ja toimintakyvyn edistämiseen sekä oppimisedellytysten parantamiseen.
Keywords: pupils; development of motor skills; motor skills (general); motor learning; learning difficulties; risk factors; recognition; evaluation methods; special education (upbringing)
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2014
JUFO rating: 1