A2 Review article, Literature review, Systematic review
Miten voimme tunnistaa lapset, joilla on motorisen oppimisen vaikeuksia, ja tukea heitä kouluympäristössä? (2014)


Asunta, P., Mälkönen, I., Viholainen, H., Ahonen, T., & Rintala, P. (2014). Miten voimme tunnistaa lapset, joilla on motorisen oppimisen vaikeuksia, ja tukea heitä kouluympäristössä?. NMI-Bulletin, 24(4), 4-21. https://bulletin.nmi.fi/2015/01/26/miten-voimme-tunnistaa-lapset-joilla-on-motorisen-oppimisen-vaikeuksia-ja-tukea-heita-kouluymparistossa/


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsAsunta, Piritta; Mälkönen, Ida; Viholainen, Helena; Ahonen, Timo; Rintala, Pauli

Journal or seriesNMI-Bulletin

ISSN1236-2778

Publication year2014

Volume24

Issue number4

Pages range4-21

PublisherNiilo Mäki Instituutti

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttps://bulletin.nmi.fi/2015/01/26/miten-voimme-tunnistaa-lapset-joilla-on-motorisen-oppimisen-vaikeuksia-ja-tukea-heita-kouluymparistossa/

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessDelayed open access channel

Additional informationKatsaukset


Abstract

Lapset, joilla on motorisen oppimisen vaikeuksia, tulisi seuloa tuen piiriin mahdollisimman varhain. Kouluissa lasten motorisiin vaikeuksiin puututaan kuitenkin hyvin harvoin, vaikka tiedetään motoristen taitojen yhteydet lapsen kokonaiskehitykseen. Opettajilla on käytössään hyvin niukasti välineitä, joilla he voisivat arvioida lasten toimintakykyä ja tunnistaa motorisen oppimisen vaikeuksia. Sekä lasten itsearviointiin sopiville lomakkeille että vanhemmille suunnatuille motorisen oppimisen vaikeuden seulontalomakkeille ja niiden kehittämiselle on tarvetta. Suosittelemme maailmanlaajuisesti käytössä olevan standardoidun testin, kuten MABC-2-, KTK- tai BOTMP-2-testin, kulttuurista kääntämistä ja suomalaisen normiston keräämistä. Arviointimenetelmien kehittäminen mahdollistaisi paremmin monivaiheisen lähestymistavan sekä moniammatillisen yhteistyön, jolloin tietoa voitaisiin kerätä eri tahoilta ja ICF-CY-viitekehyksen eri toimintakyvyn osa-alueilta. Opettajat tarvitsevat apua paitsi tukea tarvitsevien lasten tunnistamiseen myös heidän tukemiseensa. Interventiotutkimusten perusteella tarkastellaan, mitkä olisivat tehokkaimpia kouluihin soveltuvia motoristen taitojen oppimisen tukemisen muotoja. Opettajille tarjotaan myös tehokkaiksi todettuja käytännön vinkkejä lasten tukemiseksi. Käytännön neuvoja voi hyödyntää oppilaiden osallisuuden lisäämiseen ja toimintakyvyn edistämiseen sekä oppimisedellytysten parantamiseen.


Keywordspupilsdevelopment of motor skillsmotor skills (general)motor learninglearning difficultiesrisk factorsrecognitionevaluation methodsspecial education (upbringing)


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2014

JUFO rating1


Last updated on 2023-04-04 at 23:45