D2 Article in a professional book
Kestävyysosaamista lukion opetussuunnitelmassa (2024)
Mykrä, N., Suojoki-Saarinen, S., & Lehtonen, A. (2024). Kestävyysosaamista lukion opetussuunnitelmassa. In P. Ratava, & J. Tomberg (Eds.), Lukioiden kestävyystiekartasto : reittejä kohti hyvinvoivaa ja kestävää yhteisöä (pp. 24-28). Opetushallitus. https://hankejulkaisut.mobiezine.fi/zine/13/article-2552
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Mykrä, Niina; Suojoki-Saarinen, Sirpa; Lehtonen, Anna
Parent publication: Lukioiden kestävyystiekartasto : reittejä kohti hyvinvoivaa ja kestävää yhteisöä
Parent publication editors: Ratava, Paula; Tomberg, Jussi
Publication year: 2024
Pages range: 24-28
Number of pages in the book: 89
Publisher: Opetushallitus
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://hankejulkaisut.mobiezine.fi/zine/13/article-2552
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96826
Abstract
Opetussuunnitelma on opettajien ja oppimateriaalien tekijöiden ohjenuora. Opetussuunnitelman esittämät tavoitteet ja sisällöt sekä antavat tilaa kestävyyskysymyksille että velvoittavat niiden pariin. Euroopan Unionin jäsenmaiden yhteisenä tavoitteena on integroida kestävyysosaaminen entistä tiiviimmin osaksi opetusta kaikilla koulutuksen tasoilla GreenCompin mukaisesti. Sisällöt ovat pitkälti vanhoja tuttuja, mutta kestävän tulevaisuuden rakentaminen oppimisen motiivina nousee pääosaan. Jo nyt lukion opetussuunnitelman perusteiden 2019 mukaan lukio-opetuksen tulee vahvistaa ymmärrystä ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristön tilaan ja ohjata toimimaan kestävän elämäntavan hyväksi. Seuraavassa kestävyysosaamista jäljitetään GreenCompin avulla ensin lukion opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen tavoitteista, sitten oppiainekohtaisesta opetussuunnitelmasta.
Keywords: general upper secondary school; curricula; sustainable development; know-how; green transition
Contributing organizations
Related projects
- A EUROPEAN COMPETENCE FRAMEWORK FOR A LOW CARBON ECONOMY AND SUSTAINABILITY THROUGH EDUCATION
- Heikkinen, Hannu
- European Commission
Ministry reporting: Yes
VIRTA submission year: 2024