E1 Popularised article, newspaper article
Kieli- ja kulttuuritietoisuutta varhaiskasvatukseen monin eri keinoin (2023)


Harju-Autti, R., & Lahti, L. (2023, 17.3.2023). Kieli- ja kulttuuritietoisuutta varhaiskasvatukseen monin eri keinoin. Tutkittua varhaiskasvatuksesta. https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2023/03/17/kieli-ja-kulttuuritietoisuutta-varhaiskasvatukseen-monin-eri-keinoin/


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsHarju-Autti, Raisa; Lahti, Laura

Journal or seriesTutkittua varhaiskasvatuksesta

eISSN2737-3665

Publication year2023

Publication date17/03/2023

Volume17.3.2023

PublisherTutkittua varhaiskasvatuksesta

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttps://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2023/03/17/kieli-ja-kulttuuritietoisuutta-varhaiskasvatukseen-monin-eri-keinoin/

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97423

Additional informationVieraskynä


Abstract

Kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden lisääntyminen yhteiskunnassa näkyy varhaiskasvatuksessa erityisesti pääkaupunkiseudulla mutta yhä enenevässä määrin myös muualla Suomessa. Tämä edellyttää varhaiskasvatuksessa työskenteleviltä ammattilaisilta uudenlaista kieli- ja kulttuuritietoista työskentelyotetta. Keväällä 2022 järjestetyn varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstölle suunnatun henkilöstökoulutuksen avulla varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kieli- ja kulttuuritietoisuutta vahvistettiin kielirikasteisuuden, monilukutaidon, draamapedagogiikan ja musiikkipedagogiikan keinoin. Opetushallituksen rahoittama henkilöstökoulutus toteutettiin kokonaan etänä. Osioiden suorittaminen tapahtui osana omaa työtehtävää, ja monet osallistujat saivat osallistettua oman tiiminsä tai jopa koko työyhteisön koulutukseen mukaan. Esittelemme tässä kirjoituksessa henkilöstökoulutuksen sisällöt pääpiirteittäin sekä tarkastelemme koulutuksen pohjalta saamaamme palautetta. Hankkeen yhteydessä kerätyn tutkimusaineiston analyysi on vielä kesken. Tutkimusluvan lisäksi osallistujat ovat jokaisen oppimistehtäväpalautuksen yhteydessä antaneet luvan vastaustensa käyttämiseen esimerkiksi blogiteksteissä.


Keywordsearly childhood education and caremultilingualismmulticulturalismlanguage-aware educationpersonnel trainingcontinuing professional educationfeedback


Contributing organizations


Ministry reportingYes

VIRTA submission year2024


Last updated on 2024-02-11 at 20:05