E1 Popularised article, newspaper article
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka : kohti teoreettisia määritelmiä (2022)


Kangas, J., Ukkonen-Mikkola, T., & Ranta, S. (2022, 26.8.2022). Varhaiskasvatuksen pedagogiikka : kohti teoreettisia määritelmiä. Tutkittua varhaiskasvatuksesta. https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2022/08/26/varhaiskasvatuksen-pedagogiikka-kohti-teoreettisia-maaritelmia/


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsKangas, Jonna; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Ranta, Samuli

Journal or seriesTutkittua varhaiskasvatuksesta

eISSN2737-3665

Publication year2022

Volume26.8.2022

PublisherTutkittua varhaiskasvatuksesta

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttps://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2022/08/26/varhaiskasvatuksen-pedagogiikka-kohti-teoreettisia-maaritelmia/

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97412

Additional informationVieraskynä


Abstract

Varhaiskasvatuksen pedagogiikka on noussut huomion kohteeksi viimeaikaisessa suomalaisessa, jännitteisessäkin, varhaiskasvatuksen keskustelussa. Lisääntynyt tutkimukseen perustuva tieto lapsuudesta, lapsesta, oppimisesta ja kasvatuksesta on lisännyt ymmärrystä pedagogiikan merkityksestä erityisesti varhaiskasvatuksessa. Tämä tulkintakehikko on tunnistettavissa myös uudistuneissa varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa, jotka korostavat aikaisempaa enemmän pedagogiikan merkitystä ja kokonaisvaltaisuutta. Tulkinnat tavoitteista ja toteuttamisesta ja tätä kautta vaatimukset työlle sekä varhaiskasvatuksen laadulle varhaiskasvatuksen pedagogiikan käsitteestä ja merkityksestä vaihtelevat kuitenkin sen mukaan, onko puhujana varhaiskasvatuksen hallinto, henkilöstö, koulutukset, tutkijat, lapsi vai vanhemmat. Kenties mitään toista käsitettä ei käytetä yhtä laajalti niin tieteellisissä teksteissä, yhteiskunnallisissa asiakirjoissa (ml. opetussuunnitelmat) kuin arjen kasvatuspuheessa ilman tarkkaa tieteellistä määrittelyä. Tässä blogi-tekstissä tarkastelemme varhaiskasvatuksen pedagogiikan teoreettista määrittelyä tutkimuskirjallisuuteen perustuen.


Keywordsearly childhood education and carepedagogytheory of science


Contributing organizations


Ministry reportingYes


Last updated on 2024-19-10 at 20:26