A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Pre-service teachers evaluating online texts about learning styles : there is room for improvement in justifying the credibility (2024)


Kulju, P., Hämäläinen, E. K., Mäkinen, M., Räikkönen, E., & Kiili, C. (2024). Pre-service teachers evaluating online texts about learning styles : there is room for improvement in justifying the credibility. Frontiers in Education, 9, Article 1451002. https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1451002

Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatKulju, Pirjo; Hämäläinen, Elina K.; Mäkinen, Marita; Räikkönen, Eija; Kiili, Carita

Lehti tai sarjaFrontiers in Education

eISSN2504-284X

Julkaisuvuosi2024

Ilmestymispäivä05.11.2024

Volyymi9

Artikkelinumero1451002

KustantajaFrontiers Media SA

JulkaisumaaSveitsi

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.3389/feduc.2024.1451002

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98274


Tiivistelmä

Teachers’ abilities to critically evaluate the credibility of online information are fundamental when they educate critical online readers. This study examined pre-service teachers’ abilities to evaluate and justify the credibility of online texts on learning styles. Pre-service teachers (N = 169) read and evaluated two more and two less credible online texts on learning styles in a web-based environment. Most pre-service teachers were able to differentiate the more credible texts from the less credible ones but struggled with justifying the credibility. Pre-service teachers’ inaccurate prior beliefs about learning styles impeded questioning the less credible texts. Implications for teacher education are discussed.


YSO-asiasanatopettajatopettajuusesiopetusopettajankoulutusoppiminenoppimistyylituskottavuus

Vapaat asiasanatcredibility evaluation; online reading; sourcing; critical reading; misinformation; pre-service teachers; teacher education


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2024

Alustava JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-30-11 klo 20:05