A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Pre-service teachers evaluating online texts about learning styles : there is room for improvement in justifying the credibility (2024)
Kulju, P., Hämäläinen, E. K., Mäkinen, M., Räikkönen, E., & Kiili, C. (2024). Pre-service teachers evaluating online texts about learning styles : there is room for improvement in justifying the credibility. Frontiers in Education, 9, Article 1451002. https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1451002
Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kulju, Pirjo; Hämäläinen, Elina K.; Mäkinen, Marita; Räikkönen, Eija; Kiili, Carita
Lehti tai sarja: Frontiers in Education
eISSN: 2504-284X
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 05.11.2024
Volyymi: 9
Artikkelinumero: 1451002
Kustantaja: Frontiers Media SA
Julkaisumaa: Sveitsi
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1451002
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98274
Tiivistelmä
Teachers’ abilities to critically evaluate the credibility of online information are fundamental when they educate critical online readers. This study examined pre-service teachers’ abilities to evaluate and justify the credibility of online texts on learning styles. Pre-service teachers (N = 169) read and evaluated two more and two less credible online texts on learning styles in a web-based environment. Most pre-service teachers were able to differentiate the more credible texts from the less credible ones but struggled with justifying the credibility. Pre-service teachers’ inaccurate prior beliefs about learning styles impeded questioning the less credible texts. Implications for teacher education are discussed.
YSO-asiasanat: opettajat; opettajuus; esiopetus; opettajankoulutus; oppiminen; oppimistyylit; uskottavuus
Vapaat asiasanat: credibility evaluation; online reading; sourcing; critical reading; misinformation; pre-service teachers; teacher education
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Teknologisia ja sosiaalisia innovaatioita kriittisen lukemisen tukemiseen internetin aikakaudella
- Torppa, Minna
- Suomen Akatemia
- Teknologisia ja sosiaalisia innovaatioita kriittisen lukemisen tukemiseen internetin aikakaudella (CRITICAL)
- Torppa, Minna
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 1