A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikausilehdessä
Kerhotoiminta tukee oppilaiden sosioemotionaalista kehitystä ja koulusuoriutumista (2014)


Pulkkinen, L., & Metsäpelto, R.-L. (2014). Kerhotoiminta tukee oppilaiden sosioemotionaalista kehitystä ja koulusuoriutumista. NMI-Bulletin, 24(3), 31-43. https://bulletin.nmi.fi/2016/09/01/kerhotoiminta-tukee-oppilaiden-sosioemotionaalista-kehitysta-ja-koulusuoriutumista/


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatPulkkinen, Lea; Metsäpelto, Riitta-Leena

Lehti tai sarjaNMI-Bulletin

ISSN1236-2778

Julkaisuvuosi2014

Volyymi24

Lehden numero3

Artikkelin sivunumerot31-43

KustantajaNiilo Mäki Instituutti

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttps://bulletin.nmi.fi/2016/09/01/kerhotoiminta-tukee-oppilaiden-sosioemotionaalista-kehitysta-ja-koulusuoriutumista/

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusViivästetysti avoin julkaisukanava

LisätietojaTutkittu juttu


Tiivistelmä

Joustavassa koulupäivässä koulutyö, aamu- ja iltapäivätoiminta ja harrastekerhot nivoutuivat kokonaisuudeksi, jonka valinnaisiin sisältöihin oppilaat ja vanhemmat voivat vaikuttaa. Tutkimusaineistoa varten opettajia pyydettiin arvioimaan oppilaiden sosioemotionaalista käyttäytymistä, työskentelytaitoja ja kouluosaamista sekä kokeilun alussa että lopussa. Arvioinnit koskivat 276 oppilasta, jotka kokeilun päättyessä olivat kolmannella ja neljännellä luokalla, ja 295 oppilasta, jotka olivat viidennellä ja kuudennella luokalla. Joustavaan koulupäivään osallistuminen ensimmäisestä kolmanteen tai toisesta neljänteen luokkaan oli yhteydessä oppilaiden vähäisempään sosiaaliseen ahdistuneisuuteen ja masentuneisuuteen. Harrastekerhojen sisällöllisiä vaikutuksia arvioitiin viidennen ja kuudennen luokan oppilailla, joilla oli joustavan koulupäivän kokeilun takia mahdollisuus osallistua harrastekerhoihin kolmannelta tai neljänneltä luokalta lähtien. Merkittävimmiksi osoittautuivat musiikkikerhoihin sekä kuvataide- ja kädentaitokerhoihin osallistumisen yhteydet myönteiseen sosioemotionaaliseen käyttäytymiseen, työskentelytaitoihin ja koulumenestykseen. Tiedollisesti painottuneet harrastukset tukivat koulumenestystä. Harrastekerhoihin osallistumisen myönteiset vaikutukset oppilaiden työskentelytaitoihin ja koulusuoriutumiseen näkyvät vasta pitkäjänteisen osallistumisen jälkeen. Tulokset osoittavat, että koulupäivän rakenteen muuttaminen joustavan koulupäivän kaltaiseksi vähentää oppilaiden sisäänpäin kääntyviä ongelmia ja luo puitteita harrastustoiminnalle, joista erityisesti musiikki- ja muut taideharrastukset tukevat oppilaiden kehitystä monipuolisesti.


YSO-asiasanatkoululaisetkoulutyöjoustavuusiltapäivätoimintaharrastuksetkerhotoimintasosioemotionaaliset taidotopintomenestys

Vapaat asiasanatMukava-hanke


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2014

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2023-21-09 klo 18:45