A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Inklusiivisen kasvatuksen teemojen käsittely opettajankouluttajien opetuksessa (2024)
Addressing the themes of inclusive education in teacher educators’ teaching


Pulkkinen, J., Pirttimaa, R., & Viitala, R. (2024). Inklusiivisen kasvatuksen teemojen käsittely opettajankouluttajien opetuksessa. Kasvatus, 55(5), 524-537. https://doi.org/10.33348/kvt.154615


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatPulkkinen, Jonna; Pirttimaa, Raija; Viitala, Riitta

Lehti tai sarjaKasvatus

ISSN0022-927X

eISSN2737-0658

Julkaisuvuosi2024

Ilmestymispäivä12.12.2024

Volyymi55

Lehden numero5

Artikkelin sivunumerot524-537

KustantajaSuomen kasvatustieteellinen seura

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.33348/kvt.154615

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuusViivästetysti avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99095

LisätietojaArtikkeli avautuu journal.fi-palvelussa 12 kk ilmestymisen jälkeen.


Tiivistelmä

Inklusiivisen kasvatuksen toteutuminen koulutuksessa edellyttää opettajilta monipuolista osaamista, mikä on huomioitava myös opettajankoulutuksessa. Tämä tutkimus tarkastelee, missä määrin opettajankouluttajat (N=142) käsittelevät omassa opetuksessaan inklusiivista kasvatusta ja millaisia eroja inklusiivisen kasvatuksen käsittelyssä on eri koulutusaloilla työskentelevien opettajan-kouluttajien välillä. Tutkimuksessa käytetyn kyselyn laadinnassa on hyödynnetty Euroopan erityisopetuksen kehittämiskeskuksen Osallistavan opettajan profiilia (Profile of inclusive teachers). Aineiston analysoinnissa käytettiin eksploratiivista faktorianalyysia ja yksisuuntaista varianssianalyysia (ANOVA). Inklusiivisiin ammatillisiin käytänteisiin ja inklusiivisiin opetuskäytänteisiin liittyvät teemat olivat opettajankoulutuksessa suhteellisen paljon esillä, kun taas inklusiivista kasvatusta edistäviä periaatteita käsiteltiin opettajankoulutuksessa vähemmän. Eniten inklusiivista kasvatusta käsittelivät omassa opetuksessaan erityisopettajien kouluttajat. Koska inklusiivinen kasvatus on osa jokaisen opettajan työtä, inklusiivisen kasvatuksen olisi tärkeää olla yhtäläisesti esillä kaikissa opettajankoulutuksissa. Erityisesti inkluusion perustelujen käsittelyyn olisi syytä kiinnittää opettajankoulutuksessa enemmän huomiota.


YSO-asiasanatopettajankoulutuskasvatusyhdenvertaisuusinkluusioerityisopetuserityiskasvatus

Vapaat asiasanatinklusiivinen kasvatus; osallistavan opettajan profiili


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2024

Alustava JUFO-taso2


Viimeisin päivitys 2025-25-01 klo 20:05