A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Inklusiivisen kasvatuksen teemojen käsittely opettajankouluttajien opetuksessa (2024)
Addressing the themes of inclusive education in teacher educators’ teaching
Pulkkinen, J., Pirttimaa, R., & Viitala, R. (2024). Inklusiivisen kasvatuksen teemojen käsittely opettajankouluttajien opetuksessa. Kasvatus, 55(5), 524-537. https://doi.org/10.33348/kvt.154615
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Pulkkinen, Jonna; Pirttimaa, Raija; Viitala, Riitta
Lehti tai sarja: Kasvatus
ISSN: 0022-927X
eISSN: 2737-0658
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 12.12.2024
Volyymi: 55
Lehden numero: 5
Artikkelin sivunumerot: 524-537
Kustantaja: Suomen kasvatustieteellinen seura
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
DOI: https://doi.org/10.33348/kvt.154615
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Viivästetysti avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99095
Lisätietoja: Artikkeli avautuu journal.fi-palvelussa 12 kk ilmestymisen jälkeen.
Tiivistelmä
Inklusiivisen kasvatuksen toteutuminen koulutuksessa edellyttää opettajilta monipuolista osaamista, mikä on huomioitava myös opettajankoulutuksessa. Tämä tutkimus tarkastelee, missä määrin opettajankouluttajat (N=142) käsittelevät omassa opetuksessaan inklusiivista kasvatusta ja millaisia eroja inklusiivisen kasvatuksen käsittelyssä on eri koulutusaloilla työskentelevien opettajan-kouluttajien välillä. Tutkimuksessa käytetyn kyselyn laadinnassa on hyödynnetty Euroopan erityisopetuksen kehittämiskeskuksen Osallistavan opettajan profiilia (Profile of inclusive teachers). Aineiston analysoinnissa käytettiin eksploratiivista faktorianalyysia ja yksisuuntaista varianssianalyysia (ANOVA). Inklusiivisiin ammatillisiin käytänteisiin ja inklusiivisiin opetuskäytänteisiin liittyvät teemat olivat opettajankoulutuksessa suhteellisen paljon esillä, kun taas inklusiivista kasvatusta edistäviä periaatteita käsiteltiin opettajankoulutuksessa vähemmän. Eniten inklusiivista kasvatusta käsittelivät omassa opetuksessaan erityisopettajien kouluttajat. Koska inklusiivinen kasvatus on osa jokaisen opettajan työtä, inklusiivisen kasvatuksen olisi tärkeää olla yhtäläisesti esillä kaikissa opettajankoulutuksissa. Erityisesti inkluusion perustelujen käsittelyyn olisi syytä kiinnittää opettajankoulutuksessa enemmän huomiota.
YSO-asiasanat: opettajankoulutus; kasvatus; yhdenvertaisuus; inkluusio; erityisopetus; erityiskasvatus
Vapaat asiasanat: inklusiivinen kasvatus; osallistavan opettajan profiili
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Erityispedagogisen osaamisen ja digitaalisten ohjaustaitojen vahvistaminen hyvinvoinnin ja oppimisen tukemiseksi
- Pirttimaa, Raija
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 2