B1 Non-refereed journal articles
Kasvatus ja historiantutkimus 2020-luvulla (2024)


Jouhki, E., Julkunen, L., & Puranen-Impola, K. (2024). Kasvatus ja historiantutkimus 2020-luvulla. Kasvatus ja aika, 18(4), 2-6. https://doi.org/10.33350/ka.154918


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsJouhki, Essi; Julkunen, Lauri; Puranen-Impola, Karoliina

Journal or seriesKasvatus ja aika

eISSN1797-2299

Publication year2024

Publication date17/12/2024

Volume18

Issue number4

Pages range2-6

PublisherSuomen kouluhistoriallinen seura

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

DOIhttps://doi.org/10.33350/ka.154918

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99269


Abstract

Tämä teemanumero syntyi havainnosta, että kasvatuksen ja koulutuksen historian alallaon ollut jälleen uutta nostetta. Väitöskirjoja on jälleen tarkastettu, hankkeita on suunnitteilla ja uudenlaiset lähestymistavat virittävät keskustelua. Tällä teemanumerolla halusimme nostaa esiin tuoreinta kotimaista kasvatuksen ja koulutuksen historiaa ja herätellä keskustelua kasvatushistorian nykytilasta ja tulevaisuudesta. Teemanumeron otsikolla ”Historiantutkimus ja kasvatus” halusimme houkutella juuri historiantutkimuksen alalla tehtävää tutkimusta, mutta emme suinkaan rajata kasvatushistoriaa vain yhden tieteenalan etuoikeudeksi. Kasvatuksen ja koulutuksen historian vahvuus on nimenomaan sen monitieteinen tutkimusote, jossa kasvatuksen teemoja on mahdollista tarkastella eri alojen teorioiden ja näkökulmien kautta. Viime vuosina kasvatushistoria on lähentynyt esimerkiksi lapsuuden historiaa, mikä näkyy tutkimusaiheiden ja -menetelmien valinnassa sekä tutkimusyhteistyössä konferensseissa ja julkaisutoiminnassa.


Keywordschildhoodeducation and traininghistoryhistory of educationhistorical researchmultidisciplinary researchleading articles


Contributing organizations


Ministry reportingYes

VIRTA submission year2024


Last updated on 2025-25-01 at 20:06