G5 Artikkeliväitöskirja
Browse, play, stress, repeat : extending the view of technostress and coping in smartphone use, social media interactions, and digital gaming (2025)
Selaa, pelaa, stressaa, toista : teknostressin ja hallintakeinojen näkökulman laajentaminen älypuhelimen käytössä, sosiaalisen median vuorovaikutuksessa ja digitaalisessa pelaamisessa


Hämäläinen, A. (2025). Browse, play, stress, repeat : extending the view of technostress and coping in smartphone use, social media interactions, and digital gaming [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU Dissertations, 870. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0466-2


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatHämäläinen, Antti

eISBN978-952-86-0466-2

Lehti tai sarjaJYU Dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2025

Sarjan numero870

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (137 sivua, 84 sivua useina numerointijaksoina, 9 numeroimatonta sivua)

KustantajaUniversity of Jyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttps://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0466-2

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Tässä väitöskirjassa tutkitaan teknostressiä ja siihen liittyviä hallintakeinoja. Teknostressi määritellään yksilön kokemaksi stressiksi, joka aiheutuu informaatioteknologian (IT) käytöstä. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti IT:n käyttöön vapaa-ajalla ja henkilökohtaisiin tarkoituksiin, kuten älypuhelimen selaamiseen ajankuluksi, sosiaalisen median käyttöön yhteydenpitoon ja digitaalisten pelien pelaamiseen viihteen vuoksi. Teknostressin syntymisen ja sen kokemiseen liittyvien hallintakeinojen ymmärtäminen on tärkeää, sillä on näyttöä siitä, miten teknostressi aiheuttaa merkittäviä ongelmia yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Tämä väitöskirja laajentaa aiempaa ymmärrystä selittämällä teknostressin taustatekijöitä kognitiivisten ja käyttäytymiseen liittyvien näkökulmien kautta, teknostressin ja hallintakeinojen sosiaalista dynamiikkaa sekä yksilöiden tavoitteiden ja niihin liittyvien hallintakeinojen roolia teknostressiprosessissa. Lisäksi väitöskirja tarkastelee teknostressiä sekä negatiivisesta että positiivisesta näkökulmasta huomioiden tilanteet, joissa IT:n käyttö joko uhkaa tai positiivisella tavalla haastaa käyttäjiä. Väitöskirja koostuu kuudesta artikkelista, joita varten kerättiin ja analysoitiin kolme laadullista aineistoa (30 haastattelua älypuhelimen ja sosiaalisen median käyttäjien kanssa; 22 haastattelua digitaalisten pelien pelaajien kanssa; 5120 sosiaalisen median kommenttia peliyhteisöstä). Näiden pohjalta väitöskirjan löydökset edistävät keskustelua IT:n ”pimeästä puolesta” selittämällä, miten käyttäjien kognitiiviset ja käyttäytymiseen liittyvät tekijät vaikuttavat teknostressiin. Väitöskirja esittää useita teoreettisia kontribuutioita, kuten uusia teknostressin taustatekijöitä, teknostressin ja hallintakeinojen sosiaalisen dynamiikan laajentamista sekä lähestymistavan, jossa teknostressin seurauksia tarkastellaan tavoitteiden estymisen näkökulmasta ja teknostressin torjumista tavoitteiden suojaamisena. Lisäksi väitöskirja laajentaa teknostressin tutkimusta digitaaliseen pelaamiseen, jossa kilpailu ja yhteistyö mahdollistavat ainutlaatuisten teknostressitekijöiden syntymisen. Käytännön näkökulmasta väitöskirja tarjoaa ehdotuksia teknostressin lieventämiseen ja IT:n tasapainoisempaan sisällyttämiseen ihmiselämään sekä töissä että vapaa-ajalla.


YSO-asiasanatteknostressihallintaälypuhelimetsosiaalinen mediadigitaaliset pelitelämänhallintaväitöskirjat

Vapaat asiasanathallintakeinot


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2025


Viimeisin päivitys 2025-25-01 klo 20:06