A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Kielten käyttö ja oppiminen aikuisten maahanmuuttajien integroitumisen ja identiteettien rakennusaineina (2015)
Tarnanen, M., Rynkänen, T., & Pöyhönen, S. (2015). Kielten käyttö ja oppiminen aikuisten maahanmuuttajien integroitumisen ja identiteettien rakennusaineina. In T. Jakonen, J. Jalkanen, T. Paakkinen, & M. Suni (Eds.), Kielen oppimisen virtauksia (pp. 56-72). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 73. https://journal.fi/afinlavk/article/view/49654
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Tarnanen, Mirja; Rynkänen, Tatjana; Pöyhönen, Sari
Emojulkaisu: Kielen oppimisen virtauksia
Emojulkaisun toimittajat: Jakonen, Teppo; Jalkanen, Juha; Paakkinen, Terhi; Suni, Minna
ISBN: 978-951-9388-61-8
eISBN: 978-951-9388-61-8
Lehti tai sarja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja
ISSN: 0781-0318
eISSN: 2343-2608
Julkaisuvuosi: 2015
Sarjan numero: 73
Artikkelin sivunumerot: 56-72
Kirjan kokonaissivumäärä: 261
Kustantaja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: https://journal.fi/afinlavk/article/view/49654
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Viivästetysti avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86330
Lisätietoja: AFinLAn vuosikirja 2015, ISSN 0781-030X
AFinLAn syyssymposium Jyväskylässä 14-15.11.2014
Tiivistelmä
This article examines the role of languages and language learning when adult migrants are narrating their integration and construction of identities in the new country, in particular, in work and professional communities, education and social life. We focus on two narratives by Russian-speaking women who migrated in Finland in the 2000s from Russia and Ukraine. Both of them have worked in various jobs and studied in different degree programs. The analysis reveals the importance of gaining opportunities to learn Finnish both formally as well as informally at work and in social life. The narratives also show that an adult migrant needs to be determined in learning Finnish independently even though it might cause emotional stress especially in the beginning. Finally, the article discusses some implications concerning language opportunities and barriers experienced by participants when dealing with their professional career paths and how these experiences are intertwined with integration policy.
YSO-asiasanat: maahanmuuttajat; venäjänkieliset; kotoutuminen (maahanmuuttajat); kielen oppiminen; integraatio; identiteetti
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2015
JUFO-taso: 1
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: