A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Alkuvaiheen S2-oppijoiden käsityksiä puheen ymmärtämisen vaikeuksista ja kompensaatiostrategioista (2015)


Laakso, S. (2015). Alkuvaiheen S2-oppijoiden käsityksiä puheen ymmärtämisen vaikeuksista ja kompensaatiostrategioista. In T. Jakonen, J. Jalkanen, T. Paakkinen, & M. Suni (Eds.), Kielen oppimisen virtauksia (pp. 91-112). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 73. https://journal.fi/afinlavk/article/view/49409


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatLaakso, Saara

EmojulkaisuKielen oppimisen virtauksia

Emojulkaisun toimittajatJakonen, Teppo; Jalkanen, Juha; Paakkinen, Terhi; Suni, Minna

ISBN978-951-9388-61-8

eISBN978-951-9388-61-8

Lehti tai sarjaSuomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja

ISSN0781-0318

eISSN2343-2608

Julkaisuvuosi2015

Sarjan numero73

Artikkelin sivunumerot91-112

Kirjan kokonaissivumäärä261

KustantajaSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttps://journal.fi/afinlavk/article/view/49409

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86759

LisätietojaAFinLAn vuosikirja 2015
AFinLAn syyssymposium Jyväskylässä 14.-15.11.2014


Tiivistelmä

This article examines adult L2 Finnish learners’ perceptions of listening difficulties and compensatory strategies in everyday situations. The data consist of questionnaire answers (N = 202) and five semi-structured interviews. The answers were grouped according to the reasons why listening difficulties were experienced. The number of times each reason was mentioned was calculated in order to find out to what extent the reasons were shared by the group. The interviews were used as a complementary resource for analysing the questionnaire answers. The results suggest that listening difficulties were most commonly attributed to speech rate, colloquial language and unfamiliar words, and it is argued that these reasons were likely brought up due to learners’ ineffective decoding skills. Additionally, the results indicate that learners very often use repair strategies in order to compensate for gaps in their understanding. Finally, some pedagogical implications and suggestions for further research are discussed.


YSO-asiasanatmaahanmuuttajatsuomi toisena kielenäaikuisetkielen oppiminenpuhekielikuunteleminenkuullun ymmärtäminenkompensointistrategiat


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2015

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2023-04-05 klo 09:55