A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Alkuvaiheen S2-oppijoiden käsityksiä puheen ymmärtämisen vaikeuksista ja kompensaatiostrategioista (2015)
Laakso, S. (2015). Alkuvaiheen S2-oppijoiden käsityksiä puheen ymmärtämisen vaikeuksista ja kompensaatiostrategioista. In T. Jakonen, J. Jalkanen, T. Paakkinen, & M. Suni (Eds.), Kielen oppimisen virtauksia (pp. 91-112). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 73. https://journal.fi/afinlavk/article/view/49409
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Laakso, Saara
Emojulkaisu: Kielen oppimisen virtauksia
Emojulkaisun toimittajat: Jakonen, Teppo; Jalkanen, Juha; Paakkinen, Terhi; Suni, Minna
ISBN: 978-951-9388-61-8
eISBN: 978-951-9388-61-8
Lehti tai sarja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja
ISSN: 0781-0318
eISSN: 2343-2608
Julkaisuvuosi: 2015
Sarjan numero: 73
Artikkelin sivunumerot: 91-112
Kirjan kokonaissivumäärä: 261
Kustantaja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: https://journal.fi/afinlavk/article/view/49409
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86759
Lisätietoja: AFinLAn vuosikirja 2015
AFinLAn syyssymposium Jyväskylässä 14.-15.11.2014
Tiivistelmä
This article examines adult L2 Finnish learners’ perceptions of listening difficulties and compensatory strategies in everyday situations. The data consist of questionnaire answers (N = 202) and five semi-structured interviews. The answers were grouped according to the reasons why listening difficulties were experienced. The number of times each reason was mentioned was calculated in order to find out to what extent the reasons were shared by the group. The interviews were used as a complementary resource for analysing the questionnaire answers. The results suggest that listening difficulties were most commonly attributed to speech rate, colloquial language and unfamiliar words, and it is argued that these reasons were likely brought up due to learners’ ineffective decoding skills. Additionally, the results indicate that learners very often use repair strategies in order to compensate for gaps in their understanding. Finally, some pedagogical implications and suggestions for further research are discussed.
YSO-asiasanat: maahanmuuttajat; suomi toisena kielenä; aikuiset; kielen oppiminen; puhekieli; kuunteleminen; kuullun ymmärtäminen; kompensointi; strategiat
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2015
JUFO-taso: 1
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: