A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Motivation and academic performance among first-graders : A person-oriented approach (2016)
Viljaranta, J., Aunola, K., & Hirvonen, R. (2016). Motivation and academic performance among first-graders : A person-oriented approach. Learning and Individual Differences, 49(July), 366-372. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.06.002
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Viljaranta, Jaana; Aunola, Kaisa; Hirvonen, Riikka
Lehti tai sarja: Learning and Individual Differences
ISSN: 1041-6080
eISSN: 1873-3425
Julkaisuvuosi: 2016
Volyymi: 49
Lehden numero: July
Artikkelin sivunumerot: 366-372
Kustantaja: Pergamon
Julkaisumaa: Alankomaat
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.06.002
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Tiivistelmä
The present study applies a person-oriented approach to examine the motivational patterns children show on the basis of their reading- and math-related intrinsic value and self-concept of ability and how these patterns are related to their reading and math performance during the first grade of elementary school. The participants were 156 first grade children. The children were examined at the beginning and at the end of their first grade of elementary school. Five groups of children showing differing motivational patterns were identified using the ISOA procedure: Positive, Negative, Math-motivated, Reading-motivated, and Low interest but high belief. Children's motivational patterns were associated with the level of their math and reading performance in the beginning of, as well as across, grade 1.
YSO-asiasanat: matematiikka; lukeminen; opetus; matemaattiset taidot; lukutaito; oppiminen; minäkuva; motivaatio; lapsikeskeisyys; alkuopetus; alakoulu
Vapaat asiasanat: self-concept of ability; math performance; reading performance; person-oriented approach
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Oppimisvaikeuksien, temperamentin ja sosiaalisten suhteiden rooli varhaisnuorten akateemisessa sopeutumisessa: Monitasoinen ja kokeellinen tutkimus
- Ahonen, Timo
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2016
JUFO-taso: 2