A1 Journal article (refereed)
Opettajan toiminnan yhteys kolmasluokkalaisten onnistumiseen ongelmatehtävän ratkaisemisessa (2016)
Laine, A., Näveri, L., Ahtee, M., & Pehkonen, E. (2016). Opettajan toiminnan yhteys kolmasluokkalaisten onnistumiseen ongelmatehtävän ratkaisemisessa. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti, 26(2), 43-55. https://bulletin.nmi.fi/2018/05/20/opettajan-toiminnan-yhteys-kolmasluokkalaisten-onnistumiseen-ongelmatehtavan-ratkaisemisessa-2/
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Laine, Anu; Näveri, Liisa; Ahtee, Maija; Pehkonen, Erkki
Journal or series: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti
ISSN: 2342-9046
Publication year: 2016
Volume: 26
Issue number: 2
Pages range: 43-55
Publisher: Niilo Mäki instituutti
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://bulletin.nmi.fi/2018/05/20/opettajan-toiminnan-yhteys-kolmasluokkalaisten-onnistumiseen-ongelmatehtavan-ratkaisemisessa-2/
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Delayed open access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78350
Additional information: Tutkimukset
Abstract
Tämän artikkelin tavoitteena on tarkastella yhteyttä opettajien (N = 7) toiminnan ja heidän kolmasluokkalaistensa (N = 86) ongelmanratkaisusuoritusten välillä Neliönjako-tehtävässä. Tutkimusaineistona käytettiin oppilaiden ratkaisuja, oppitunneista nauhoitettuja videoita sekä opettajien tuntisuunnitelmia. Opettajien toimintaa analysoitiin ongelmanratkaisutunnin vaiheiden (johdatteluvaihe, tutkimisvaihe ja yhteenvetovaihe) avulla. Oppilaiden ratkaisut luokiteltiin, ja heidän suorituksiaan verrattiin eri luokissa. Tutkimuksen tulosten perusteella oppilaiden oli mahdollista saada ongelmatehtävästä korkeimman tason ratkaisuja matematiikan peruslaskutaidosta riippumatta. Opettajan toiminnalla oli selkeä yhteys oppilaiden suoriutumiseen, ja se oli erilainen kaikissa ongelmanratkaisutunnin vaiheissa. Johdatteluvaiheessa oppilaiden suoritukseen vaikuttivat opettajien tapa esittää ongelmatehtävä ja erityisesti keinot havainnollistaa keskeisiä käsitteitä. Tutkimisvaiheessa muodostui merkitykselliseksi se, miten opettaja ohjasi oppilaita sekä minkälaiset työskentelyvälineet hän valitsi. Selkeää aloitusta ja aktivoivaa ohjausta käyttäneiden opettajien oppilaat suoriutuivat tehtävässä paremmin riippumatta matematiikan peruslaskujen osaamisesta.
Keywords: lower comprehensive school pupils; mathematics; problem solving; performance (coping); teachers; direction (instruction and guidance)
Free keywords: alakoulut; avoin ongelma; eritasoiset oppilaat
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2016
JUFO rating: 1