A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Älypuhelimet oppimistoimintaa jäsentämässä (2016)
Lilja, N., & Piirainen-Marsh, A. (2016). Älypuhelimet oppimistoimintaa jäsentämässä. In A. Solin, J. Vaattovaara, N. Hynninen, U. Tiililä, & T. Nordlund (Eds.), Kielenkäyttäjä muuttuvissa instituutioissa (pp. 43-64). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. AFinLAn vuosikirja, 2016. https://journal.fi/afinlavk/article/view/59719
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Lilja, Niina; Piirainen-Marsh, Arja
Emojulkaisu: Kielenkäyttäjä muuttuvissa instituutioissa
Emojulkaisun toimittajat: Solin, Anna; Vaattovaara, Johanna; Hynninen, Niina; Tiililä, Ulla; Nordlund, Taru
ISBN: 978-951-9388-63-2
Lehti tai sarja: AFinLAn vuosikirja
eISSN: 2343-2608
Julkaisuvuosi: 2016
Sarjan numero: 2016
Artikkelin sivunumerot: 43-64
Kirjan kokonaissivumäärä: 233
Kustantaja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: https://journal.fi/afinlavk/article/view/59719
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Viivästetysti avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52579
Lisätietoja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen (AFinLA) julkaisuja ; 74, ISSN 0781-0318
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen AFinLAn vuotuinen syyssymposium, Helsinki 13.-14.11.2015 -tapahtuman kooste.
Tiivistelmä
Situated at the intersection of usage-based and social interactional approaches to L2 learning (CA-SLA, in particular) and informed by usage-based research, this study aims to contribute to a better understanding of the role of objects in understanding and designing language learning activities. In particular, this study aims to contribute to a better understanding of the role of smartphones in group discussions in L2 classrooms. The data comes from “learning-in-the-Wild” tasks designed for courses focusing on conversational Finnish. The interactions around these activities were videotaped and analysed using the methods of multimodal conversation analysis. The analysis shows that in the classroom discussions the students used the phones as objects to think and remember with. The potentials of the phone were used in identifying and making sense of moments of trouble and constructing objects of learning. In the spatial organisation and material ecology of the classroom, the phone also crucially shaped the organisation of participation in the learning activities.
YSO-asiasanat: suomi toisena kielenä; oppiminen; vuorovaikutus; älypuhelimet; diskurssintutkimus
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2016
JUFO-taso: 1