B1 Non-refereed journal articles
Mikä on ADHD? : diagnosoitujen lasten ja heidän äitiensä diagnoosille antamat merkitykset (2017)
Honkasilta, J. (2017). Mikä on ADHD? : diagnosoitujen lasten ja heidän äitiensä diagnoosille antamat merkitykset. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-Bulletin, 27(1), 4-9. https://bulletin.nmi.fi/2019/02/01/mika-on-adhd-diagnosoitujen-lasten-ja-heidan-aitiensa-diagnoosille-antamat-merkitykset/
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Honkasilta, Juho
Journal or series: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-Bulletin
ISSN: 2342-9046
Publication year: 2017
Volume: 27
Issue number: 1
Pages range: 4-9
Publisher: Niilo Mäki Instituutti
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://bulletin.nmi.fi/2019/02/01/mika-on-adhd-diagnosoitujen-lasten-ja-heidan-aitiensa-diagnoosille-antamat-merkitykset/
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Delayed open access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78327
Additional information: Lectio praecursoria.
Abstract
Jokainen meistä muodostanee mielessään jonkinlaisia merkityksiä ja mielleyhtymiä kuullessaan kirjainyhdistelmän adhd ja rientänee jakamaan tekemiään arjen diagnooseja tuttavistaan (”sillä ja sillä varmaan on se adhd, koska…”) tai, leikkimielisesti kenties, itsestään (”mulla on varmaan se adhd, koska…”). Diagnostisiin ja lääketieteellisiin selitysmalleihin kiinnittyvät tavat tehdä sosiaalisia, vuorovaikutuksessa tapahtuvia ilmiöitä ymmärrettäväksi on yleisesti hyväksytty kodin ja koulun arjen käytänteisiin. Väitöskirjatutkimuksessa, jonka tematiikkaan tämä lectio praecursoria johdattelee, tutkittiin 18 diagnosoidun lapsen äidin ja 13 diagnosoidun nuoren aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön (adhd) diagnoosille antamia merkityksiä. Tämä tutkimus on vetoomus niiden lasten puolesta, jotka tulevat piilotetuiksi stereotypioiden ja leimojen taakse – jotka lopulta itse piiloutuvat niiden taakse – sekä vetoomus sellaisten vuorovaikutuskäytänteiden puolesta, jotka ottavat lasten tunteet ja tarpeet huomioon ja siten tukevat heidän kasvuaan ja kehitystään. Lapsen kohtaamiseen ei tarvita diagnooseja eikä muita identiteettileimoja.
Keywords: children (age groups); ADHD; diagnosis; identity (mental objects); social stigmatisation; mothers; parent-child relationship
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2017
JUFO rating: 0