B1 Non-refereed journal articles
Kun perusopetuksen oppilaat oireilevat psyykkisesti : opettajien kokemuksia (2017)


Ojala, T. (2017). Kun perusopetuksen oppilaat oireilevat psyykkisesti : opettajien kokemuksia. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-Bulletin, 27(4), 4-11. https://bulletin.nmi.fi/2019/12/01/kun-perusopetuksen-oppilaat-oireilevat-psyykkisesti-opettajien-kokemuksia/


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editors: Ojala, Terhi

Journal or series: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-Bulletin

ISSN: 2342-9046

Publication year: 2017

Volume: 27

Issue number: 4

Pages range: 4-11

Publisher: Niilo Mäki Instituutti

Place of Publication: Jyväskylä

Publication country: Finland

Publication language: Finnish

Persistent website address: https://bulletin.nmi.fi/2019/12/01/kun-perusopetuksen-oppilaat-oireilevat-psyykkisesti-opettajien-kokemuksia/

Publication open access: Openly available

Publication channel open access: Delayed open access channel

Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78339

Additional information: Lectio praecursoria


Abstract

Monet meistä pitävät lapsista. Ehkä juuri sen vuoksi äitinä, mammana, opetuksen ammattilaisena ja nyt myös tutkijana hämmentyy, hätkähtää ja huolestuu näiden otsikoiden edessä:
– Käytöshäiriöitä ei tunnisteta
– Pitääkö koululintsarin vanhempia sakottaa? Lintsaavat oppilaat ovat yhä useamman koulun riesa. Kuri on höltynyt ja opettajat valittavat, ettei heillä ole keinoja puuttua pinnaamiseen. Lisäksi erilaiset käytöshäiriöt, nimittely ja väkivalta rassaavat kouluja.
– Oppilaat virtsasivat lattioille – vessat lukkoon
– Jo pienillä lapsilla mielenterveysongelmia – lyövät ja purevat koulussa
– Opettaja kilahti oppilaille
On tapana sanoa, että yhteiskunnan tila heijastuu ensimmäisenä lapsiin. Siitäkö otsikot kertovat vai mistä? Lapsista, aikuisista, koulusta, opettajista? Vaikka maailma tuntuu muuttuvan ja monimutkaistuvan yhä kiihtyvämpään tahtiin, pysyvät lapset edelleenkin lapsina. Kuten aiemmin, he tarvitsevat rakkautta ja huolenpitoa, pysyviä ihmissuhteita, vastavuoroista vuorovaikutusta muiden kanssa, tunnetta siitä, että tulevat nähdyiksi, kuulluiksi, kohdatuiksi. Lapsi elää lapsuutensa ja nuoruutensa useassa kehitysympäristössä ja -yhteisössä (Rimpelä, 2010), joista keskeisimpiä ovat koti ja koulu. Oppilaan ja opettajan sitoo yhteen koulu, paikka, josta meillä kaikilla on mielessämme positiivisia tai negatiivisia muistijälkiä. Koulun toimintaan ja sen ”henkeen” vaikuttavat ja sitä luovat monet tekijät: muun muassa toimintakulttuuri, johon sisältyvät koulun sisäiset ja ulkoiset vuorovaikutussuhteet ja johtajuus sekä lainsäädäntö, muu normisto ja paikalliset ratkaisut opetusjärjestelyissä.
Suomessa koulua käyvät pääsääntöisesti kaikki lapset, ja suomalaista koulua luonnehditaan kansainvälisesti usein jopa erinomaiseksi. Tosin uusimmat Pisa-tulokset ovat jälleen nostaneet keskusteluun peruskoulun kehittämistarpeen. Voisiko koulumme olla jopa maailman paras paikka? Jotta päästään lähemmäs tuota huikeaa tavoitetta, tarvitaan moninaisia kehittämistoimia muun muassa opettajuudessa, kollegiaalisessa yhteistyössä, koulun toimintakulttuurissa, opettajien työssä jaksamisessa, moniammatillisessa yhteistyössä sekä opettajien koulutuksessa, kuten tämän erityispedagogiikan väitöstutkimuksen tuloksina tulen myöhemmin osoittamaan.


Keywords: primary and lower secondary education; teachers; school children; teacher-pupil relationship; problem children; problem youth; mental health problems; behaviour disorders; emotional disorders; educational psychology


Contributing organizations


Ministry reporting: Yes

Reporting Year: 2017

JUFO rating: 0


Last updated on 2023-07-02 at 02:00